Mediaspeler laden...

Om die redenen reikt de provincie vandaag aan Volwaard de Agrofoodpluim uit.

Al in 1997 werd de basis gelegd voor de huidige Volwaard kip, maar zo simpel was dit nog niet. Na jaren van onderzoeken, berekeningen en partners samenbrengen ontstond de samenwerking rond Volwaard. Onder andere de ZLTO, de Dierenbescherming, het Ministerie van Landbouw, diervoerderbedrijven, pluimveehouders en supermarkten sloten zich uiteindelijk aan. Het vlees van de traag groeiende, langer levende Volwaard kip kun je nu vinden in de schappen van Albert Heijn. Mede dankzij de langdurige samenwerking met Albert Heijn kon Beter Leven keurmerk in tien jaar uitgroeien tot het meest geaccepteerde keurmerk bij consumenten.

Dat is de verdienste van veel partijen, zo vertelt betrokkene Ad Kemps: “In de startfase hebben partners hard gewerkt om ruchtbaarheid te geven aan de Volwaard kip en aandacht te creëren bij de burger. Inmiddels reageert men positief op de openheid rond de productie van dit vlees. Mensen kunnen bijvoorbeeld bij pluimveehouders kijken hoe de dieren leven.”

Hoe duurzaam is de Volwaard kip?

Over de vraag ‘wat is duurzaam?’ is bestaat discussie, maar Kemps vertelt dat er doorlopend aan wordt gewerkt dit product verantwoord, diervriendelijk en zo duurzaam mogelijk te maken. “De Volwaard kip is een traag groeiende kip en leeft 25% langer dan de reguliere kip. Dit bespaart medische kosten, zorgt voor minder uitval en is daarmee minder arbeidsintensief voor de boer,” vertelt Kemps. “Ook heeft de kip meer ruimte om te scharrelen en een hogere levenskwaliteit. Uit smaaktesten blijkt dat deze oudere, traag groeiende kip een smaakvoller vlees geeft.”

Voordelen voor ondernemers

Minder ziektebestrijding en minder groeidruk betekent een lagere werkdruk voor de boer. Toch moet de ondernemer wel investeren in bijvoorbeeld meer ruimte voor minder kippen. Is het dan wel rendabel? Kemps zegt van wel: “Met een complex rekenschema hebben we uitgezocht hoe pluimveehouders toch een gelijkwaardige prijs ontvangen in vergelijking met de reguliere kip, plus compensatie voor hun investeringen. Doordat de Volwaard kip een hogere opbrengst levert per m2 is het prettig werken. Met minder dan de helft van het aantal dieren heeft de ondernemer toch een goede verdienste.”

Kwaliteit versus kwantiteit

Volgens Anne-Marie Spierings, gedeputeerde Agrarische Ontwikkeling, toont de groeiende consumentenvraag aan dat de populariteit van dier-, milieu- en omgevingsvriendelijk vlees pluimveehouders een haalbaar perspectief biedt. “Het mooie van 10 jaar Beter Leven is dat pluimveehouders die zulk kippenvlees aanbieden niet langer nichespelers zijn, maar een volwaardige markt bedienen. In Nederland, en mogelijk op korte termijn ook daarbuiten. Een markt die meer gericht is op kwaliteit dan kwantiteit. Voor ons als provincie voldoende reden om te kijken hoe we die ontwikkeling binnen Brabant verder kunnen ondersteunen, binnen de onlangs aangescherpte milieueisen.”

Volwaard kip

De Volwaard kip kun je al een tijd vinden als scharrelkip van de Albert Heijn. Deze ontwikkeling is positief voor Brabanders, vindt Kemps: “Met een mooi stukje vlees biedt Volwaard een onderscheidend Nederlands product, en staat Nederland in alle Europese kwaliteitscontroles aan de top. De consument kan bovendien met de streepjescode precies zien waar zijn stukje vlees vandaan komt. De consument is uiteindelijk de winnaar.”