Dat blijkt uit de tussentijdse evaluatie van de pilot. Op basis van die evaluatie hebben de provincie Noord-Brabant en deelnemende gemeenten besloten de pilot vervroegd stop te zetten. Vanaf 1 juli 2017 rijden de nachtbussen niet meer in het weekend tussen 02.00 en 04.00 uur tussen Rotterdam – Dordrecht – Breda – Tilburg – Eindhoven en Utrecht – ’s-Hertogenbosch - Eindhoven. De lijn Tilburg – Waalwijk – ’s-Hertogenbosch trekt wel voldoende reizigers en wordt per 7 juli opgenomen in de reguliere dienstregeling van Arriva.

Pilot Late Nachtnet

De pilot Late Nachtnet met bussen ging op 19 december 2015 van start als alternatief voor het Nachtnet met treinen van de NS. Eerder hadden de provincie en de gemeenten Eindhoven, ’s-Hertogenbosch, Breda, Tilburg en Dordrecht al besloten dat voorzetting van Nachtnet met treinen vanwege de benodigde jaarlijkse subsidie van € 700.000,- niet haalbaar was. Op verzoek van Provinciale Staten en diverse gemeenteraden is gekeken naar een alternatief: de pilot Late Nachtnet met bussen. Sinds december 2015 rijden bussen van vervoerder Arriva op vrijdag- en zaterdagnacht tussen 02.00 en 04.00 uur op vier verschillende lijnen tussen de Randstad en de grote Brabantse steden. De busverbindingen sluiten daarbij direct aan op het Nachtnet van de NS die tot 02.00 uur naar Brabant rijden. Doel van de pilot was om binnen drie jaar een veilig, betrouwbaar en betaalbaar nachtelijk vervoer in het weekend per bus te realiseren voor reizigers.

Conclusie

Gedeputeerde Christophe van der Maat: “Na 1,5 jaar blijkt dat het aantal reizigers achterblijft bij onze verwachtingen. Gedurende het eerste jaar maken op vrijdag 150 en op zaterdag zo’n 265 reizigers gebruik van de nachtbussen. Alleen met carnaval en tijdens een groot evenement als het concert van Guus Meeuwis in het PSV-stadion zien we een piek. Buiten deze bijzondere momenten blijven bussen grotendeels leeg. Dat betekent dat er maandelijks behoorlijk veel geld bij moet om de bussen in die nachtelijke uren te kunnen laten rijden. We zien ook geen aanwijzingen dat exploitatie zonder steun van de overheid op termijn wel mogelijk is. Dan moet je ondanks alle goede intenties concluderen dat deze dienst niet langer te verantwoorden is. We hebben daarom besloten om er vervroegd mee te stoppen. Dat is spijtig want we hebben samen flink in deze pilot geïnvesteerd om Brabant ook ‘s nachts bereikbaar te houden zodat je na een avond theater of uitgaan in de Randstad gewoon met het OV thuis kunt komen.”

Tilburg – ‘s-Hertogenbosch

De provincie en deelnemende gemeenten hebben besloten dat Arriva per 7 juli 2017 stopt met het rijden op vrijdag- en zaterdagnacht tussen 02.00 en 04.00 uur van de volgende lijnen:
Rotterdam – Dordrecht – Breda – Tilburg – Eindhoven
Utrecht – ’s-Hertogenbosch – Eindhoven 

Bij start van de pilot hadden de samenwerkende overheden in totaal € 300.000,- ter beschikking gesteld waarbij met name het eerste jaar meer vraagt aan de opstart- en marketingkosten. Na stopzetten van de pilot op 7 juli komen de kosten van Late Nachtnet na afrekening uit op circa € 200.000,- voor de deelnemende overheden waarvan de helft voor rekening komt van de provincie.

Nachtbussen 

De nachtbussen tussen Tilburg – Waalwijk en ’s-Hertogenbosch trekken wel voldoende reizigers in het weekend en die lijnen worden daarom per 1 juli opgenomen in de reguliere dienstregeling. Ook nachtritten in het kader van Nightliner, Brabantliner en de Uitbus Breda blijven rijden. Deze diensten maken geen onderdeel uit van deze pilot. Vanwege het geringe gebruik zal de Nightliner in Tilburg niet meer op vrijdag rijden.

Zie ook

Links naar (1)

Open Links Sluit Links

Contacten (1)

Open Links Sluit Links

Reacties (4)

  1. Bob
    02-07-2017 23:36 uur

    Inderdaad erg jammer dat er nu helemaal geen mogelijkheid meer overblijft om 's nachts thuis te komen, maar na een keer vast staan op Utrecht omdat de laatste bus niet kwam opdagen en vervolgens 4 weken ontkenningen en slechte smoezen van Arriva over de oorzaak ging het vertrouwen snel achteruit. Daar gok je niet al te graag nog een keer op...

  2. Jordi van der Torre
    Dordrecht 04-06-2017 13:43 uur

    Helemaal eens met Antoine. Ik kwam er pas twee maanden na invoering van het nachtnet achter dat er zoiets was opgezet ter vervanging van de nachttrein. Niet dat ik daar niet blij mee was, maar ik heb dus twee maanden voor niets lopen stressen over dat ik de laatste trein moest halen.
    Overigens doet het de naam van dit initiatief ook geen goed als de verwacht bus soms niet op komt dagen. Zeker als het de laatste bus is. :(

  3. Jordi van der Torre
    Dordrecht 20-05-2017 15:29 uur

    Ook het busnachtnet is nauwelijks ruchtbaarheid aan gegeven door de deelnemende gemeentes. Ik moest er twee maanden na invoering achter komen dat hij bestond. En nu kom ik er ook pas net op tijd achter dat hij verdwijnt; geen woord erover op de website van Arriva, noch resultaten op Google!

  4. Antoine
    13-05-2017 09:14 uur

    Jammer dat in eerste instantie het NS nachtnet in Brabant niet goed op de kaart is gezet. Veel mensen wisten niet dat er een nachtnet was in Brabant.Tussentijds is men ook no eens gestopt met het nachtnet en heeft er een hele tijd geen nachttrein gereden. Ook werd op een gegeven moment het aantal dagen waarop er nachttreinen reden verminderd. Door deze onduidelijkheid over het wel of niet rijden van nachttreinen is het nooit goed van de grond gekomen.
    Een nachtnet met bussen was natuurlijk al een schamele vervanging. Met de bus van Utrecht naar Den Bosch kost bijna een uur (veel te lang). Het was beter dan niets dus ook jammer dat dit weer stopt.

Reageer

Vul hier uw reactie in
  • Anti-spamvraag: Tweede letter van het alfabet?

Reactiespelregels

  • velden die zijn voorzien van een * zijn verplicht;
  • Uw reacties op artikelen op deze site zijn meer dan welkom, maar we verwijderen reacties die kwetsend, onnodig grof of beledigend zijn;
  • Wij tonen uw mailadres niet, maar gebruiken dit uitsluitend om u eventueel rechtstreeks te antwoorden.