Mediaspeler laden...

Gedeputeerde Anne-Marie Spierings reikt de Agrofoodpluim van oktober uit aan dit ondernemende stel, die uit een lastige beslissing een succesvolle onderneming wisten neer te zetten.

Toen de varkenspest in 1997 uitbrak en er veel nieuwe regels voor veehouders werden ingesteld, stelden Henk en Anja van den Broek zich de vraag: willen we dit blijven doen tot ons pensioen? Met een gemiddeld Brabants varkensbedrijf met zo’n 1000 vleesvarkens, 150 zeugen en een aantal hectare snijmais was het niet gemakkelijk boeren in die periode. “Uiteindelijk hebben we de stoute schoenen aangetrokken en meegedaan aan de opkoopregeling. Dan rest de vraag: wat nu?” vertelt van den Broek. “De stallen stonden nog, en onze jonge kinderen inspireerden ons tot het idee van Hullie. In de buurt zat wel recreatie, maar nog niets als een speelboerderij. Zo hebben we van een bedreiging een kans gemaakt.”

Duurzame bedrijfsvoering en verdienmodel

De varkensstal werd flink verbouwd, en in 2002 opende Hullie zijn deuren. Inmiddels staat er een jubilerende onderneming met ruim 55 medewerkers en jaarlijks meer dan 150.000 bezoekers, en is er al een extra hal gebouwd. De onderscheidende filosofie van Hullie richt zich op een leuk dagje uit voor jong én oud: de ouder of begeleider moet ook met een lach naar huis gaan. “We bieden volwassenen gratis toegang, lekker eten en een fijne plek om te zitten en goede wifi.”
Gedeputeerde Anne-Marie Spierings (Agrarische ontwikkeling): “Ik heb bewondering voor hoe Henk en Anja van den Broek succesvol met hun bedrijf in nieuwe weg ingeslagen zijn. Dat vergt een echte ondernemersmentaliteit.” Van den Broek vult aan: “Deze onderneming biedt grip op ons verdienmodel. We zijn nu veel minder afhankelijk van de markt, en bepalen zelf onze marges en prijsstelling. Door alleen kinderen te laten betalen voor toegang of een abonnement, en ook aandacht te schenken aan volwassenen, trekken we een breed publiek. Zo doen we ook bedrijfsuitjes of is er live muziek op het terras. Met thema-activiteiten proberen we het hele jaar rond te draaien.”

Brabantse cultuur en educatie

Bij Hullie is geen toestel mechanisch aangedreven en ligt de nadruk op fysieke beweging en educatie. Dat uit zich in een speciale speelhal rond natuurverschijnsel ‘de Breuk van Uden’ en veelvuldig gebruik van het Ujese dialect. De Brabantse bourgondische cultuur is terug te vinden in het menu vol streekproducten. “We bakken Ujese eitjes van de Stipkip uit Uden, en serveren Aardbeien van Jan. Ook al het vlees en groenten komt uit de buurt. Zo steunen we onze lokale ondernemers.” Ook werken de ondernemers samen met collega’s binnen de lokale ondernemersclub. Daar rollen gezamenlijk georganiseerde evenementen in natuurgebied de Maashorst uit.

Ambities voor de toekomst

Het stel zit volop plannen voor de toekomst, en duurzaamheid is daar een onderdeel van: “We kopen efficiënt in, doen nu een proef met zonnepanelen en hebben nu sinds een jaar volledig composteerbare frietbakjes. Die zijn gemaakt van vezelpulp uit suikerriet. Dat is iets kostbaarder, maar wij hebben het ervoor over.” Daarnaast blijven ze continu groeien én genieten nog elke dag, vertelt van den Broek. “Het grootste verschil is dat wij weer voldoening in ons werk hebben. Het zou top zijn als de kinderen Hullie voortzetten als familiebedrijf, en die kans zit erin. We zijn erg trots op wat we neer hebben gezet en heel erg blij met de Agrofoodpluim!"

Reacties (2)

  1. Webredactie@brabant.nl
    09-11-2017 14:47 uur

    @Huub Fransen: De titel was zeker niet stigmatiserend bedoeld. Vooral een mooi contrast tussen een bedrijfsmatig gebruik (niet geschikt voor kinderen) en recreatief gebruik (zeer geschikt voor kinderen).

  2. huub fransen
    erp 06-11-2017 21:01 uur

    Vanwaar de stigmatiserende titel in de nieuwsbrief 'van mestput tot ballenbak' ?

Reageer

Vul hier uw reactie in
  • Anti-spamvraag: 1+2=?

Reactiespelregels

  • velden die zijn voorzien van een * zijn verplicht;
  • Uw reacties op artikelen op deze site zijn meer dan welkom, maar we verwijderen reacties die kwetsend, onnodig grof of beledigend zijn;
  • Wij tonen uw mailadres niet, maar gebruiken dit uitsluitend om u eventueel rechtstreeks te antwoorden.