Mediaspeler laden...

Het asfalt, de geleiderails, hectometerbordjes, verkeersborden en het bankje bij de bushalte bestaan grotendeels uit groenafval van bijvoorbeeld paprika- of tomatenplanten of afval uit de papierindustrie. Het beton voor het nieuwe fietspad bestaat voor 80% uit hergebruikte grondstoffen. Niet eerder werden er zoveel hergebruikte materialen toegepast bij de verbouwing van een weg.

Gedeputeerde Christophe van der Maat: “We lopen als provincie voorop als het gaat om het toepassen van nieuwe technieken waardoor het aanleggen en beheren van onze wegen steeds duurzamer wordt. We willen minder grondstoffen gebruiken en zo energiezuinig mogelijk bouwen. Daarom dagen we de aannemer uit om écht aandacht te besteden aan het hergebruiken van materialen en op een nieuwe manier te bouwen aan onze projecten. Er zijn volop technieken en biobased materialen beschikbaar, maar als opdrachtgever geven wij de mogelijkheid om ze ook daadwerkelijk in een infraproject toe te passen. Zo kunnen aannemers nieuwe innovatieve producten ontwikkelen met een zoveel mogelijk gesloten kringloop van grondstoffen en een beperkt energiegebruik. En de markt grijpt onze manier van aanbesteden met beide handen aan.”

Duurder

Over het algemeen zijn de kosten van biobased materialen nu nog iets hoger dan traditionele materialen. Er is namelijk nog geen sprake van massaproductie. Toch is de provincie van mening dat het hier om een zinvolle investering gaat. “Nu vraagt een duurzame manier van bouwen wellicht een hogere prijs, maar we kijken vooral naar het effect op de langere termijn. Deze hergebruikte en plantaardige materialen veroorzaken geen verontreinigingen zoals bijvoorbeeld verzinkte vangrails, waarbij het zink in de bodem terecht komt en er uiteindelijk een dure bodemsanering nodig is,” aldus Van der Maat. Ook bij andere projecten bij de aanleg en het beheer van infrastructuur in Brabant worden innovatieve en duurzame methoden en materialen gebruikt zoals de 3D-geprinte fietsbrug en het inschuiven van de rotonde bij de N605 in Gemert.

Zie ook

Links naar (1)

Open Links Sluit Links

Contacten (1)

Open Links Sluit Links

Reacties (4)

  1. Webredactie
    's-Hertogenbosch 10-10-2017 08:27 uur

    @Harm De vraag naar een halte bij Bronlaak is al meerdere malen bij vervoerder Hermes en de provincie gesteld. De kosten van de aanleg van een halte daar zijn hoog omdat vanwege het feit dat in verband met veiligheid er haltekommen aangelegd moeten worden. Gelet op het aantal te verwachten reizigers achten wij deze kosten niet in verhouding tot het gebruik dat er naar verwachting van gemaakt zal worden.
    Door een routewijziging in Gemert (via de nieuwe Noord-om) wordt het met ingang van de dienstregeling 2018 (die ingaat op 10 december 2017) mogelijk om een eerder geuite wens van de gemeente Sint Anthonis om de halte Dr. Verbeecklaan in de route van lijn 323 op te nemen, te honoreren. Daarmee krijgt St. Anthonis een aansluiting op lijn 323.

  2. Webredactie
    's-Hertogenbosch 06-10-2017 14:16 uur

    @JovanSchalen Komende vanuit Boxmeer, hebben wij bij de komgrens Elsendorp, in de rijbaan een zogenaamde “komremmer” aangebracht. Deze heeft tot doel om de snelheid van 80 km/u terug te brengen tot 50 km/u.
    Om deze gewijzigde situatie duidelijk te maken aan de automobilist, en in het donker deze “slinger” in de rijstrook ook op te merken, zijn er lichtmasten geplaatst. De lichtmast ter plaatse van de remmer staat niet in één lijn met de overige lichtmasten waardoor het beeld ondersteund wordt dat de weg niet recht doorloopt. Ter accentuering van het gewijzigde wegbeeld worden er ook nog hagen gepland.

  3. Jo van Schalen
    Gemert 05-10-2017 11:30 uur

    Komend vanuit richting Boxmeer is de "binnenkomst" begin Elsendorp voor automobilisten wel extreem "onvriendelijk". Vooral in het donker moet je uitzonderlijk hard remmen om een botsing met de trottoirrand te vermijden. Ongelukken zijn voorspelbaar.

  4. Harm
    Landhorst 04-10-2017 09:56 uur

    Zeer spijtig en een gemiste kans om niet naar de inwoners en gemeente Sint Anthonis te luisteren. Een bushalte ter hoogte van Bronlaak had onze regio met een simpele ingreep een stuk bereikbaarder gemaakt. Maar ja, over een paar maanden is het provinciebestuur hopelijk tot inkeer gekomen en dan wordt die halte alsnog gerealiseerd. Zeker met de werkzaamheden die nu zijn uitgevoerd, zou het de provincie maar een prikkie gekost hebben.

Reageer

Vul hier uw reactie in
  • Anti-spamvraag: Tweede letter van het alfabet?

Reactiespelregels

  • velden die zijn voorzien van een * zijn verplicht;
  • Uw reacties op artikelen op deze site zijn meer dan welkom, maar we verwijderen reacties die kwetsend, onnodig grof of beledigend zijn;
  • Wij tonen uw mailadres niet, maar gebruiken dit uitsluitend om u eventueel rechtstreeks te antwoorden.