elektrische bussen

Hongkong, Singapore, de Emiraten, de Verenigde Staten en ook veel Europese landen kwamen kijken en willen weten hoe dit in Brabant is gerealiseerd. Het eerstvolgende bezoek dat op de agenda staat is een groep van Zuid-Amerikaanse burgemeesters.

Elektrische bussen

Op 9 maart kwam op uitnodiging van Connexxion een groep journalisten uit Frankrijk op bezoek in Eindhoven. Dat resulteerde in artikelen in gerenommeerde kranten als Le Monde en Le Figaro, en in de Franse vakbladen op het gebied van mobiliteit. De toon is zeer positief. De kop in Le Monde luidt: De Nederlanders, Europees kampioen in elektrische bussen.

Noorse delegatie

Op 21 maart was een Noorse delegatie op bezoek. Zij waren niet alleen geïnteresseerd in de techniek, maar ook in de aanbestedingsstrategie die de provincie heeft gehanteerd bij de concessie Zuidoost-Brabant. Immers, die heeft het mede mogelijk gemaakt dat de elektrische bussen nu rijden.

Supersnelle laadtechniek

Deze elektrische bussenvloot is bijzonder omdat elektrische bussen nog een beperkte actieradius hebben, gemiddeld 60 tot 80 kilometer op een volle accu. Door de ontwikkeling van een supersnelle laadtechniek en een innovatief roulatiesysteem kunnen de HOV-lijnen in Eindhoven, Son en Breugel en Veldhoven toch geheel elektrisch worden gereden zonder dat de reiziger daar last van ondervindt. Dit systeem is niet eerder op deze schaal toegepast.

Zie ook

Links naar (3)

Open Links Sluit Links

Contacten (1)

Open Links Sluit Links

Reacties (4)

  1. Izaak
    Eindhoven 29-03-2017 16:51 uur

    Het lijkt mij dat men in " Door te zorgen voor betrouwbaar, duurzaam vervoer met goede aansluitingen hoopt de provincie dat steeds meer reizigers het openbaar vervoer gaan gebruiken." Het aspect goede aansluitingen is vergeten. Half tongelre is onbereikbaar. Is het toeval dat er wel budget was voor glanzende nieuwe bussen die men bouwt en verkoopt? Uiterst dubieus.

  2. Webredactie@brabant.nl
    27-03-2017 17:01 uur

    @HenkAngenent: Het elektrisch rijden op zich levert geen extra reizigers op. Wel zorgt het ervoor dat er minder uitstoot is en dus minder luchtvervuiling. Hiervan hebben niet alleen de reizigers profijt maar ook de overige weggebruikers.

  3. Henk Angenent
    25-03-2017 13:31 uur

    Heel leuk allemaal, maar levert het ook meer reizigers op?

  4. Danny
    24-03-2017 19:07 uur

    De elektrische bussen zijn zoveel slimmer dan de waterstofbus in Groningen die op een sleepwagen helemaal in Helmond komt tanken! Artikel waterstof vs Accubussen:http://www.olino.org/articles/2017/02/27/rijden-op-waterstof-of-elektrisch-rijden-met-batterijen/

Reageer

Vul hier uw reactie in
  • Anti-spamvraag: 1+2=?

Reactiespelregels

  • velden die zijn voorzien van een * zijn verplicht;
  • Uw reacties op artikelen op deze site zijn meer dan welkom, maar we verwijderen reacties die kwetsend, onnodig grof of beledigend zijn;
  • Wij tonen uw mailadres niet, maar gebruiken dit uitsluitend om u eventueel rechtstreeks te antwoorden.