Verkeersdeelnemers willen ongedeerd thuiskomen. De overheid investeert daarom in wegen. En stelt grenzen aan de snelheid. De politie controleert op het naleven van de verkeersregels. Scholen geven verkeerslessen. En bedrijven ontwikkelen nieuwe technieken.

Ongevallen door menselijk gedrag

Menselijk gedrag veroorzaakt ongeveer 90% van de verkeersongevallen. Daarom is bewustwording in het verkeer zo belangrijk. Wat is je eigen rol in het verkeer? Die vraag is het uitgangspunt van het verkeersveiligheidsbeleid. Dat richt zich op de kwetsbare deelnemers in het verkeer. Dat waren in 2013 de fietsers, in 2014 jongeren tussen 16 en 24 jaar achter het stuur en in 2015 de senioren. In 2016 en 2017 richt de campagne NUL Verkeersdoden zich op het thema alertheid. De oproep in 2016: hou je ogen op de weg en niet op je mobiel. Dit jaar is de boodschap: let jij ook op? Rijd dan zonder alcohol, drugs en medicijnen.

Samen voor NUL Verkeersdoden

De provincie investeert op drie manieren in de Brabantse verkeersveiligheid: samenwerking stimuleren, projecten uitzetten en campagne voeren. De provincie brengt bedrijven, onderwijsinstituten, maatschappelijke organisaties én weggebruikers samen. Dat resulteert in bevlogen mensen die zich groeperen en voor NUL staan. Zo zijn er zes bestuurlijke ambassadeurs. Zij zijn het gezicht van verkeersveiligheid en dragen de NUL uit in hun regio:

  • provincie Noord-Brabant: Christophe van der Maat, gedeputeerde
  • Zuidoost-Brabant: Theo Martens, gemeente Asten
  • Hart van Brabant: Gerard Bruijniks, wethouder gemeente Loon op Zand
  • Noordoost Brabant: Gerard Stoffels, gemeente Cuijk
  • West-Brabant: Jan-Willem Stoop, wethouder gemeente Drimmelen
  • West-Brabant: Renze Bergsma, wethouder gemeente Woudrichem
  • ’s-Hertogenbosch: Gé Wagemakers, wethouder gemeente Oss

Initiatieven in 2017

Gemeenten blijven de succesvolle projecten uit voorgaande jaren uitvoeren, zoals de fietsverlichtingsactie, BOB en Shotgun. Dit jaar zijn er daarnaast projecten die het jaarthema ‘Let jij ook op?’ als belangrijkste invalshoek hebben. Zo kunnen Brabanders meedoen aan een denktank, en in de actieweek van 15 tot en met 21 mei aan een heuse verkeerspubquiz. Er is veel aandacht voor verkeersveiligheid via sociale media en er zijn een aantal ludieke PR-momenten.

Help Brabant mee op weg naar NUL verkeersdoden

De publiekscampagne 'Brabant gaat voor NUL verkeersdoden' maakt weggebruikers bewust van hun eigen gedrag in het verkeer. De campagne spoort je aan alert te blijven: hou je ogen op de weg (niet op de mobiel) en gebruik geen alcohol, drugs of medicijnen. Het promoteam NUL verkeersdoden ondersteunt deze campagne. De teamleden gaan tijdens evenementen en op markten met Brabanders in gesprek over verkeersveiligheidsonderwerpen.

Zie ook