Mediaspeler laden...

Vorig jaar is de rijbaan van de N272 tussen Beek en Donk en Elsendorp al vernieuwd (zie foto). Nu wordt het stuk tussen Beek en Donk en Boxtel aangepakt. De maatregelen moeten onder andere leiden tot een goed onderhouden en veilig wegennet, verbetering van fietspaden en een goed oversteekbare infrastructuur voor langzaam verkeer.

Een greep uit de werkzaamheden:

  • Opnieuw asfalteren van de hoofdrijbaan
  • Aanbrengen van nieuwe verlichting
  • Vernieuwen en repareren van fietspaden
  • Aanbrengen van rode markeringen op de fietspaden bij kruisingen en bij de dorpskernen van Elsendorp, Oploo en Sint Anthonis en Boxmeer
  • Aanleggen van zes oversteekvoorzieningen voor fietsverkeer
  • Aanleg van een rolstoeltoegankelijke bushalte in de kom van Elsendorp
  • Herinrichten van de kern Elsendorp met groene hagen, smallere rijbanen en verleggen van de komgrens
  • Aanbrengen van markeringen op de fietspaden

De werkzaamheden N272 lopen nog door tot naar verwachting eind oktober. 

Biobased materialen

Bij de uitvoering van deze werkzaamheden wordt op grote schaal gebruikt gemaakt van zogenaamde biobased materialen. Biobased materialen zijn hernieuwbare materialen van biologische oorsprong. Zo wordt de deklaag van het asfalt voorzien van biobitumen. Deze is niet afkomstig van aardolie- industrie maar komt vrij als reststof bij papierproductie. Nooit eerder is op deze schaal biobutimen toegepast binnen Europa.

Daarnaast zijn er nog meer producten op biologische basis die langs deze weg een primeur beleven.

Enkele voorbeelden:

  • De bebording en de hectometerpaaltjes zijn gemaakt van organische vezels, zoals kalk afkomstig van ontharding van water en biohars. De  markering op de weg is gebaseerd op een natuurlijke hars.
  • De vangrail bij een waterloop, het straatmeubilair en de hekken bij de bushalte zijn gemaakt van bermmaaisel.
  • De nieuwe bomen worden normaal verankerd met paaltjes. Nu worden ondergronds afbreekbare ankers gebruikt die op den duur vergaan. 
  • Er worden biobased wortelschermen gebruikt om wortelopdruk van de bomen langs de weg te voorkomen.
  • De aanplant van groen gebeurt door de planten in een afbreekbare pot direct in de grond te plaatsen. De pot wordt afgebroken en is meteen meststof.
  • Op één kruising wordt er een beton toegepast waarin het zand en grind grotendeels vervangen is door glasschuim (afvalproduct uit de glasindustrie) en olifantengras.
  • Ook het beton dat wordt toegepast om grote stukken fietspaden te vernieuwen is uniek. Hier is een zo laag mogelijk CO2-emissie voor van toepassing. Het bestaat uit honderd procent hergebruikt grind en 50% hergebruikt zand.

Bekijk ook de film over biobased matrialen van Omroep Brabant (programma Booming Brabant)

 

Zie ook

Links naar (1)

Open Links Sluit Links

Contacten (1)

Open Links Sluit Links