Brabant zeer teleurgesteld over besluit Delta Rhine Corridor

6 december 2024EnergieVerkeer en vervoerBevat visueel element: Foto

De provincie Noord-Brabant reageert zeer teleurgesteld op het kabinetsbesluit over de Delta Rhine Corridor (DRC). Minister Hermans (Klimaat en Groene Groei) heeft donderdagavond bekendgemaakt dat het project wordt uitgekleed tot alleen waterstof- en CO₂-leidingen.

De provincie en meerdere gemeenten vrezen dat hiermee een historische kans om meerdere grote opgaven tegelijk aan te pakken wordt gemist: het verduurzamen van de industrie, het vergroten van de veiligheid rond het spoor en het versnellen van woningbouw.

Het kabinet heeft besloten dat de Delta Rhine Corridor, een ondergrondse verbinding van Rotterdam via Brabant naar Limburg en Duitsland, zich in eerste instantie beperkt tot waterstof- en CO₂-leidingen. Hoewel het besluit ruimte laat voor het later toevoegen van andere leidingen, blijft onduidelijk wanneer en hoe dit kan gebeuren. Er wordt geen jaartal genoemd en er komt ook geen organisatie die de leidingstrook gaat beheren.

Voor de cruciale elektriciteitskabels die eigenlijk in de corridor zouden komen, moeten nu nieuwe routes worden gezocht. Voor waterstof en CO2 moet de grond mogelijk al twee keer open. Een nieuwe route voor de elektriciteitskabels zorgt daarbovenop voor nog meer overlast dwars door de provincie. Dit besluit van de minister is wellicht goed nieuws voor de gebieden aan de uiteinden van de DRC, maar niet voor het veel grotere gebied daar tussenin.

Inzet genegeerd

"Dit besluit maakt het onnodig ingewikkeld om de grote maatschappelijke opgaven in Brabant aan te pakken", aldus gedeputeerde Martijn van Gruijthuijsen van de provincie Noord-Brabant. "Het is positief dat er nu in ieder geval een besluit ligt over de waterstof- en CO₂-leidingen en aansluitingen voor Brabantse industrieclusters, maar we zijn er nog lang niet. Samen met de andere zuidelijke provincies hebben we de afgelopen drie jaar veel tijd en energie in dit project gestoken en hebben we constructief meegedacht. We zijn zelfs alvast begonnen met het onderzoeken welke gevaarlijke stoffen samen door een extra buisleiding kunnen. Het is teleurstellend dat het Rijk deze inzet grotendeels negeert. We roepen het kabinet daarom op om samen met de provincies een convenant te sluiten over de ammoniak- en de zogeheten multipurpose leiding voor andere gevaarlijke stoffen. Zo kunnen we alsnog tot een integrale oplossing komen die recht doet aan alle opgaven in onze regio's."

Veilig alternatief

Het besluit van de minister valt ook rauw op het dak bij verschillende gemeenten langs de Brabantroute. Theo Weterings, burgemeester van Tilburg, reageert: "Het is een gemiste kans om maar twee en niet meteen vier leidingen neer te leggen. Treinen met gevaarlijke stoffen blijven door onze stadscentra, door onze dorpen en over het platteland denderen, terwijl er een veilig alternatief is. Waarom zouden we niet proactief deze stap zetten in plaats van in de toekomst Brabant een tweede keer open te ritsen om alsnog leidingen aan te leggen? De kans om deze treinen sneller uit onze centra te halen zodat we met woningbouw in onze stationsgebieden kunnen beginnen, moeten we allemaal met beide handen aangrijpen."

Burgemeester Paul Depla van Breda beaamt dit: "Wat jammer dat Den Haag niet echt doorpakt. We willen als steden alle energie zetten op de aanpak van de woningnood. Iets wat ook hoog op de Haagse agenda staat. Maar met dit besluit blijven er gevaarlijke treinen door onze dorpen en steden rijden. Dwars door drukke gebieden. Dwars door gebieden waar veel woningen kunnen en moeten worden gerealiseerd. Het Rijk had een belangrijke hobbel kunnen wegnemen. Helaas is dat niet gebeurd. Met alle gevolgen voor de kansen voor onze bouwplannen en veiligheid van onze bewoners."

Bereid om mee te denken

Samen met de provincies Limburg en Zuid-Holland roept de provincie Noord-Brabant het kabinet met klem op tot een bredere aanpak. Minister Hermans geeft in haar brief aan alternatieve routes te gaan zoeken voor de elektriciteitskabels. Ook stelt ze dat andere leidingen in de toekomst mogelijk alsnog kunnen worden toegevoegd aan de corridor, maar zonder concrete toezeggingen. De provincies hebben aangegeven dat ze, ondanks hun teleurstelling over dit besluit, bereid blijven om mee te denken over een betere aanpak.


Heeft u vragen?

Maak dan gebruik van het vragenformulier of bel met het algemene telefoonnummer van de provincie.