De Raad van Bestuur van het Havenschap Moerdijk:
gelezen het voorstel van het Dagelijks Bestuur van 25 juni 2014
gelet op artikel 40, eerste en tweede lid van de Archiefwet 1995 en de artikelen 3
en 9 van de Gemeenschappelijke Regeling Havenschap Moerdijk 1997 (laatstelijk gewijzigd
20 september 2013)
Besluit vast te stellen de navolgende:
Verordening betreffende de zorg van het dagelijks bestuur voor de archiefbescheiden,
het aanwijzen en het beheer van de archiefbewaarplaats en het beheer van de archiefbescheiden
voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats (Archiefverordening
Havenschap Moerdijk 2014).
Memorie van toelichting
Deze Archiefverordening sluit aan bij de Archiefwet 1995 en het Archiefbesluit 1995,
en dient door het algemeen bestuur te worden vastgesteld op grond van het in de aanhef
genoemde artikel in de Archiefwet 1995.
Zij bestaat in hoofdzaak uit twee gedeelten, namelijk de regeling voor de zorg, die
het dagelijks bestuur draagt voor de archieven en het toezicht op het bij of krachtens
de wet bepaalde ten aanzien van het beheer van de archiefbescheiden, die niet zijn
overgebracht naar de archiefbewaarplaats.
Deze verordening is, evenals wet en besluit, niet alleen van toepassing op klassieke,
papieren archiefbescheiden, maar ook op moderne, digitale informatiedragers.
Hoofdstuk III bevat een uitwerking van het begrip “zorg”, dat in de Archiefwet 1995
niet wordt gedefinieerd. Wat voldoende en doelmatige archiefruimten zijn (artikel
2), is geregeld in het Archiefbesluit 1995 respectievelijk in de Archiefregeling .
Hoofdstuk IV is een uitwerking van het toezicht bedoeld in artikel 32, tweede lid
van de wet en is aangepast aan de op 1 oktober 2012 in werking getreden Wet Revitalisering
generiek toezicht en de per die datum gewijzigde Archiefwet.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1
Begripsbepalingen zijn alleen uit de wet overgenomen als daaraan in deze verordening
een meer specifieke betekenis moest worden toegekend.
Artikel 2
Archiefbescheiden betreffende in mandaat uitgevoerde taken en/of bevoegdheden van
de deelnemers aan de regeling zijn en blijven de verantwoordelijkheid van de betrokken
deelnemers en worden te zijner tijd overgebracht naar de archiefbewaarplaats die door
elk van de deelnemers afzonderlijk is aangewezen.
Artikel 3
De Archiefregeling stelt op grond van artikel 13, vierde lid van het Archiefbesluit
1995 vast, aan welke bouwkundige en inrichtingseisen de archiefbewaarplaats en de
archiefruimten moeten voldoen.
Artikel 4
Het aanwijzen van de beheerder is opgenomen in de op grond van artikel 8 te stellen
voorschriften: het Besluit Informatiebeheer.
Artikel 6
De Archiefregeling stelt op grond van artikel 11 tweede lid van het Archiefbesluit
1995 nadere regels omtrent de kwaliteit van en de procedures rond het materiële behoud
van de daarvoor in aanmerking komende archiefbescheiden. Artikel 11 van het Archiefbesluit
1995 kent de in dit artikel bedoelde verplichting slechts ten behoeve van de interne
stukken. Uit overwegingen van behoorlijk bestuur en ter besparing van conserveringskosten
voor de overheid als geheel achten wij dit onjuist. Daarom is in het tweede lid bepaald,
dat ook de te verzenden stukken aan de genoemde Regeling dienen te voldoen. Het openbaar
lichaam heeft als ontvanger van door andere overheden opgemaakte stukken daarvan zelf
ook profijt.
Artikel 8
De bedoelde voorschriften zijn opgenomen in het Besluit Informatiebeheer.
Artikel 9 en artikel 15
Het algemeen bestuur verneemt op deze manier jaarlijks wat er op het gebied van de
archiefzorg, het archiefbeheer en het toezicht daarop heeft plaatsgevonden. Een jaarlijkse
verslaglegging past bij het interbestuurlijk toezicht, waarbij een zwaarder accent
wordt gelegd op de horizontale verantwoording.
Artikel 12
De ontwikkelingen op het gebied van de moderne informatietechnologie hebben in de
wet geleid tot een gewijzigde definitie van de term “archiefbescheiden”. De wetgever
heeft – binnen de formele betekenis van het begrip archiefbescheiden – bedoeld onder
deze term alle op enigerlei wijze vastgelegde informatie te begrijpen inclusief die
welke slechts via informatietechnologie opgevraagd kan worden.
Ondanks de ruimere betekenis van “archiefbescheiden” kan de materie veelal met de
traditionele bepalingen worden geregeld, zij het dat sommige begrippen een andere,
ruimere inhoud hebben gekregen. Dat heeft onder andere gevolgen voor een term als
“beheer”. Zo zal het voor het toezicht op het beheer van machine leesbare gegevensbestanden
niet meer voldoende zijn dat toegang tot de ruimte is verzekerd. De formulering betreffende
de noodzakelijke medewerking is ontleend aan de artikelen 52 van de Algemene wet inzake
rijksbelastingen en 5:20 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 14
Slechts die aspecten van de uitoefening van het archiefbeheer zijn hier vermeld, die
bij constatering achteraf tot onevenredig hoge kosten zouden kunnen leiden, of die
ernstige schade voor het behoud dan wel de openbaarheid van de archiefbescheiden en
de rechtszekerheid van de burger tot gevolg zouden hebben.
Artikel 15
De verslaglegging door de archivaris is de basis voor de verantwoording van het dagelijks
bestuur aan het algemeen bestuur zoals bedoeld in artikel 9.
Het Dagelijks Bestuur van het Havenschap Moerdijk,
de secretaris
|
de voorzitter
|
F.J. van den Oever
|
Y.C.M.G. de Boer
|