Toelichting
Algemeen
Uit oogpunt van goed werkgeverschap zijn in de cao provincies afspraken gemaakt over
een sectorale regeling Van Werk Naar Werk voor ambtenaren van wie de functie als gevolg
van een reorganisatie vervalt en voor wie als uitkomst van het proces (in de laatste
fase) geen zicht is op een andere functie binnen de organisatie.
Het VWNW beleid moet aansluiten bij de afspraken over het bredere beleid van mobiliteit
loopbaanbeleid, herplaatsing, reorganisatie en duurzame inzetbaarheid en is daar het
sluitstuk van. Ook is het VWNW beleid een wezenlijk onderdeel van het geheel aan spelregels
en flankerend beleid bij reorganisaties zoals dat in de Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling
Provincies (CAP) is vastgelegd.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1
Voor medewerkers met een tijdelijke aanstelling die eindigt is er een aparte regeling
afgesproken. Bij deze medewerkers is ook geen sprake van reorganisatieontslag.
Artikel 1A
De vorige Regeling Begeleiding Van Werk Naar Werk bij reorganisaties leidde tot onduidelijkheid
bij overdracht van provinciale taken naar derden. Ondanks dat ambtenaren hun overgedragen
taken direct konden volgen naar hun nieuwe werkgever, bleef de vraag of deze ambtenaren
niet eerst het twee jaar durend traject VWNW alsmede de interne herplaatsingsprocedure
moesten volgen alvorens over te gaan naar een nieuwe, andere werkgever. Om deze onduidelijkheid
weg te nemen is in artikel 1A bepaald dat bij overdracht of uitbesteding van provinciale
taken naar derden, in overleg met de vakbonden kan worden afgesproken dat de interne
herplaatsingsprocedure en het traject VWNW kan komen te vervallen.
Artikel 2
Zodra de termijn van 24 maanden voorbij is, eindigt het traject VWNW en volgt re-organisatieontslag.
Vanwege de opzegtermijn in artikel B.13 van de CAP wordt het ontslag uiterlijk 3 maanden
voor het einde van het traject VWNW aangezegd hierbij wordt rekening gehouden met
de bepalingen in artikel 8 van deze regeling.
De afgesproken VWNW inspanningen worden uiteraard voortgezet.
Artikel 5
De loopbaanadviseur die de ambtenaar en zijn leidinggevende kunnen inschakelen moet
aantoonbaar gekwalificeerd zijn. Voor een succesvolle start van het traject is het
belangrijk dat er een click is tussen de ambtenaar en de loopbaanadviseur.
Artikel 6
In het VWNW-contract worden de maatwerkafspraken voor betrokken ambtenaar vastgelegd.
Deze maatwerkafspraken hebben betrekking op het traject VWNW maar kunnen ook gaan
over bijvoorbeeld de inzet van flankerende maatregelen bij het accepteren van een
functie.
Deze instrumenten zijn onderdeel van het sectoraal kader Spelregels en flankerend
beleid bij reorganisaties in bijlage 1 van de CAP.
De ambtenaar kan zich vanzelfsprekend laten bijstaan door een eigen adviseur.
SMART staat voor: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.
Als handreiking is een model Van Werk Naar contract opgesteld dat gebruikt kan worden.
Tijdens het traject VWNW ligt de nadruk op activiteiten die bijdragen aan een succesvol
traject. Desalniettemin kan de ambtenaar tijdens deze periode werkzaamheden verrichten.
Er moet steeds voldoende tijd zijn voor de VWNW-activiteiten. Een goede afweging tussen
de individuele en organisatorische belangen moet hierbij plaatsvinden. Omdat weigering
van een passende functie leidt tot ontslag is het belangrijk is dat de ambtenaar en
leidinggevende duidelijk een beeld hebben wat voor deze medewerker passende functies
zijn gezien zijn persoonlijkheid, omstandigheden, vooruitzichten, mogelijkheden tot
om-, bij- en herscholing.
In principe gelden voor een passende functie buiten de organisatie dezelfde criteria
als bij een passende functie binnen de organisatie.
Wat passende functies zijn, zal gezien de criteria uiteindelijk altijd maatwerk zijn.
Als handreiking is een lijst criteria opgesteld aan de hand waarvan de passendheid
van een functie beoordeeld kan worden.
De kosten van het traject VNWW worden door de provincie betaald. De verwachting is
dat er gemiddeld 7.500 euro nodig zal zijn per traject VWNW.
Artikel 7
Niet alles is te voorzien bij de totstandkoming van het VWNW-contract. Van zowel de
ambtenaar als zijn leidinggevende wordt verwacht dat zij bereid zijn om waar nodig
het VWNW-contract aan te passen. Dat kan nodig zijn wanneer uit de monitoring en evaluaties
naar voren komt dat de afspraken niet succesvol of goed uitvoerbaar zijn. Er kunnen
zich ook veranderende omstandigheden voordoen. Een nieuwe situatie ontstaat bijvoorbeeld
als de ambtenaar gedurende de VWNW-periode langdurig ziek wordt.
De leidinggevende en de ambtenaar zullen in dat geval afspraken maken over re-integratie-activiteiten,
gericht op herstel van de zieke ambtenaar en over de gevolgen van de langdurige ziekte
voor het traject VWNW. Het kan leiden tot aangepaste VWNW-activiteiten. Een ander
voorbeeld van zo’n uitzonderlijke situatie is een periode van zwangerschaps- en bevallingsverlof.
Ook kan het voorkomen dat een ambtenaar in de VWNW-periode de gelegenheid krijgt om
tijdelijk elders buiten de provinciale organisatie werkzaamheden te gaan verrichten.
Dat kan de kansen op structureel ander werk vergroten. Zo’n kans zal de ambtenaar
dus moeten aangrijpen en zijn leidinggevende zal dit moeten stimuleren. Daartoe zullen
zij samen moeten bezien tot welke veranderingen dit eventueel leidt in het VWNW-contract.
Artikel 8
In het eerste lid is een hardheidsclausule opgenomen die het mogelijk maakt om ingeval
van ernstige persoonlijke omstandigheden de duur van het traject VWNW te verlengen.
Dat kan bijvoorbeeld spelen bij langdurige ziektes of bij zwangerschaps-en bevallingsverlof.
Tot verlenging van het traject VWNW wordt ook besloten bij wijze van sanctie als de
leidinggevende zich niet houdt aan de regeling of aan de afspraken in het traject
VWNW als dit consequenties heeft voor het verloop van het VWNW en de ambtenaar dus
benadeeld is. Dat is geregeld in het tweede lid.
De beslissingsbevoegdheid ligt bij Gedeputeerde Staten.
Artikel 9
Belangrijk voor een succesvol verloop van het traject VWNW is dat de ambtenaar en
zijn leidinggevende samen in gesprek zijn en blijven en met elkaar ook bespreken als
ze iets dwars zitten aanzien van de uitvoering van de afspraken in het VWNW contract
Als ze er samen niet uitkomen kunnen ze altijd voor advies en bemiddeling naar de
paritaire commissie Van Werk Naar Werk.
Artikel 10
De VWNW-periode eindigt uiteraard bij een geslaagd traject of als het dienstverband
eerder eindigt (artikel 10, eerste lid). Bij einde van het dienstverband maken de
ambtenaar en zijn leidinggevende waar nodig afspraken over voorzieningen na vertrek.
Voor hen die na ontslag recht hebben op een WW-uitkering gaat het daarbij om de invulling
van de re-integratieplicht van de werkgever op grond van artikel 72a van de Werkloosheidswet.
Bij verschil van mening over situaties zoals bedoeld in lid 2 of 3 kunnen partijen
voor bemiddeling of advies de paritaire commissie Van Werk Naar Werk (zie artikel
11) inschakelen.
Artikel 11
De bevoegdheden van een bestaande paritaire commissie, die nu al bijvoorbeeld toeziet
op de naleving van het sociaal plan, kunnen uitgebreid worden met de bevoegdheden
uit deze regeling. Ook kunnen meerdere provincies gezamenlijk een paritaire commissie
in richten.
De paritaire commissie is er voor beide partijen. In de praktijk is er echter niet
altijd sprake van een gelijkwaardige verhouding tussen de ambtenaar en zijn leidinggevende.
De commissie zal in dat geval bij zijn bemiddeling en advisering eraan kunnen bijdragen
die verhouding meer in balans te brengen.
Gezien de belangen van beide partijen zal de paritaire commissie in staat moeten zijn
om op korte termijn te bemiddelen en/of te adviseren.
Artikel 12
Deze regeling is vanaf 1 januari 2015 de standaard. Hierbij worden bestaande ruimere
afspraken gerespecteerd voor de duur waarvoor ze zijn afgesproken. In het Georganiseerd
Overleg mogen over onderwerpen die niet in deze regeling geregeld zijn nadere afspraken
gemaakt worden.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
De voorzitter,
prof. dr. W.B.H.J. van de Donk
de secretaris,
mw. ir. A.M. Burger