Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
Gelet op artikel 2 van de Algemene subsidieverordening Noord-Brabant;
Overwegende dat Provinciale Staten op 19 november 2018 hebben besloten een bedrag
van 150.000 euro beschikbaar te stellen ten behoeve van een structurele versterking
van de lokale journalistiek;
Overwegende dat in diverse kleine gemeenten de lokale journalistiek onder druk staat;
Overwegende dat lokale journalistiek een belangrijke rol kunnen spelen als het gaat
om het controleren van het lokaal bestuur, maar dat door het verdwijnen van professionele,
plaatselijke journalistiek deze tegenmacht meer en meer ontbreekt;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten derhalve de lokale onderzoeksjournalistiek willen
stimuleren om de functie van media als waakhond van de lokale democratie verder vorm
te geven;
Overwegende dat Gedeputeerde Staten van mening zijn dat er geen sprake is van ongeoorloofde
staatssteun, omdat zij enkel lokale media willen stimuleren en dit geen verstorende
werking heeft op het Europees handelsverkeer;
Besluiten vast te stellen de volgende regeling:
Toelichting behorende bij de Subsidieregeling media Noord-Brabant.
Algemeen
Deze subsidieregeling is vastgesteld op grond van de Algemene subsidieverordening
Noord-Brabant (Asv). Dit betekent dat een aantal aspecten van de verstrekking van
subsidies niet in de subsidieregeling zijn vastgelegd, maar in de Asv. In de Asv staat
onder meer waar de aanvraag moet worden ingediend, wat de beslistermijnen zijn voor
Gedeputeerde Staten en algemene verplichtingen voor de subsidieontvanger, zoals de
meldingsplicht.
Voor een goed begrip van deze subsidieregeling is dus bestudering van de Asv noodzakelijk.
Ook de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bevat algemene bepalingen die onverkort van
toepassing zijn op subsidies, verstrekt op grond van deze subsidieregeling.
Achtergrond
Lokale journalistiek kan een belangrijke rol spelen als het gaat om het controleren
van het lokaal bestuur. De provincie Noord-Brabant wil derhalve lokale onderzoeksjournalistiek
stimuleren, zodat de functie van media als waakhond van de lokale democratie behouden
en verder vormgegeven kan worden.
Landelijke stimuleringsfondsen en diverse lokale stimuleringsfondsen zijn gericht
op het bevorderen van lokale of regionale onderzoeksjournalistiek door de uitvoering
van onderzoeken mogelijk te maken. De subsidieregeling van de provincie Noord-Brabant
is hierop aanvullend en richt zich op de versterking van de structuur waarin de lokale
onderzoeksjournalistiek beoefend wordt.
Gedeputeerde Staten streven met deze regeling naar een blijvend effect.
Artikelsgewijs
Artikel 1.5 Weigeringsgronden
De weigeringsgronden in dit artikel komen in aanvulling op de weigeringsgronden uit
artikel 4:25 en 4:35 Awb en de weigeringsgronden uit artikel 8 van de Asv.
Artikel 1.8 Niet-subsidiabele kosten
Onder f Exploitatiekosten
Gedeputeerde Staten verstaan hieronder onder andere gebouw gebonden kosten, energiekosten,
verzekeringen, kosten van inventaris en apparatuur, etc.
Onder g Reis- en verblijf kosten
Gedeputeerde Staten denken hierbij aan kosten voor logies, ontbijt, lunch, diner en
cateringkosten voor teambuilding en bedrijfsbijeenkomsten.
Btw
Overeenkomstig artikel 11 van de Asv, is verrekenbare btw niet subsidiabel.
Artikel 1.12 Verdeelcriteria
Voor het bepalen van de onderlinge rangschikking dient een aanvraag volledig te zijn.
Voor het bepalen van het wel of niet in behandeling nemen van de aanvraag geldt de
primaire aanvraagdatum.
Artikel 1.14 Prestatieverantwoording
Ambtshalve vaststelling subsidies tot € 25.000
Op subsidies tot € 25.000 is arrangement 1b van het Rijkssubsidiekader van toepassing.
Dat wil zeggen dat Gedeputeerde Staten de subsidie eerst verlenen en na afloop van
de prestatie de subsidie ambtshalve, dat wil zeggen zonder aanvraag tot vaststelling
van de subsidieontvanger, vaststellen. Zolang de termijn voor de ambtshalve vaststelling
(22 weken na afloop van het project) nog niet is verstreken, kunnen Gedeputeerde Staten
steekproefsgewijs om verantwoording vragen en de subsidie zo nodig terugvorderen als
de prestatie niet of niet geheel is geleverd. Gedeputeerde Staten kunnen daarbij de
subsidieontvanger fysiek of administratief controleren of aan de verplichtingen is
voldaan. De steekproef is gebaseerd op een risicogeoriënteerde benadering, waarbij
rekening wordt gehouden met de omvang, samenstelling en achtergrond van de doelgroep.
In de subsidiebeschikking wordt vermeld wanneer de gesubsidieerde activiteiten moeten
zijn verricht en welke bewijsstukken de subsidieontvanger in de eigen administratie
dient te bewaren.
Meldingsplicht
Als de subsidieontvanger de gesubsidieerde activiteit niet, niet geheel of niet volgens
alle daaraan verbonden verplichtingen verricht, dient hij dit verplicht te melden
bij Gedeputeerde Staten. Gedeputeerde Staten kunnen dan, afhankelijk van de situatie,
de subsidie ambtshalve op een lager bedrag vaststellen. Ook kan er ambtshalve een
gewijzigde verleningsbeschikking worden vastgesteld, waarin nieuwe afspraken met de
subsidieontvanger worden gemaakt. Als bij de desgevraagde verantwoording of controle
blijkt dat niet aan de meldingsplicht is voldaan, kan dit leiden tot volledige terugvordering
inclusief wettelijke rente.
Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant,
de voorzitter
prof. dr. W.B.H.J. van de Donk
de secretaris
drs. M.J.A. van Bijnen MBA