Illustratieonderdelen maken
Masterbestanden
Er zijn masterbestanden van de Brabander en van de objecten. Deze masters kun je gebruiken om nieuwe illustratieonderdelen te maken. Deze masterbestanden zijn gebaseerd op het 3 mm grid. We hebben 3 masterformaten (MF) van de Brabander en de objecten.
- 100% (basis)
- 50%
- 150%
Het 100% formaat is de basis. Op dit formaat maak je nieuwe Brabanders of objecten. Schaal het 100% formaat naar 50% of 150% om de andere masterformaten te maken.
Skyline formaten
In de masterbestanden 50% en 100% moeten ook skyline onderdelen opgenomen worden. Skyline-onderdelen zijn 25% van het MF. Er zijn dus uiteindelijk twee formaten skyline-onderdelen.
Maatblokje
In elk masterbestanden staat een maatblokje. Dit maatblokje helpt bij de opmaak van illustraties en zorgt dat de onderlinge verhouding tussen Brabanders en objecten steeds goed is en dat de verschillende perspectieven in verhouding tot elkaar blijven kloppen.
Alle bestanden hebben een basisgrid van 3 mm, het maatblokje staat daarom altijd op het grid. Zo kun je makkelijk checken of de perspectieven goed geschaald zijn.
Zorg ervoor dat bij het maken van nieuwe illustratieonderdelen er altijd een juist maatblokje in het masterbestand is opgenomen.
Voorbeelden masterbestanden
Algemene instructies
- Het 100% formaat is de basis voor het ontwikkelen van nieuwe illustratieonderdelen (Brabanders en objecten).
- Maak nieuwe illustratieonderdelen altijd in het 100% formaat. Dit is gebaseerd op het 3 mm grid (A4 Grid).
- Schaal de andere formaten o.b.v. het 100% formaat.
- In de 100% masterbestanden staat (het draadmodel van) de Brabander op heel grid van 28 blokjes hoog. Gebruik dit als referentie voor nieuwe objecten.
- Maak nette masterbestanden van je illustratieonderdelen. Zo zijn ze makkelijk te (her)gebruiken en kunnen we een goede illustratiebank opbouwen.
Instructies Brabanders maken
De Brabander is iconisch maar moet leven en in actie zijn, het verhaal wordt voor of door hen verteld. Zorg dat er beweging zit in het figuur, maak dat de Brabander loopt, zit, fietst, staat etc. met een natuurlijke houding.
- Ontwerp de Brabander in het 100% Masterformaat. Gebruik het draadmodel om mensfiguren te maken.
- Gebruik de cirkels en draaipunten in het draadmodel om de houding aan te passen.
- De Brabander is altijd PNB Rood en heeft eventueel kleren aan in (tinten van) PNB Rood.
- Laat details in kleiding zo veel mogelijk weg. Alleen als details inhoudelijk belangrijk zijn, voeg je deze toe. Bijvoorbeeld om de functie van een Brabander aan te geven, of een verplichte veiligheidshelm bij werkzaamheden.
- Maak de Brabander zo algemeen mogelijk, zodat de meeste mensen zich erin herkennen.
Instructies objecten maken
- Gebruik de Brabander als referentie voor het ontwikkelen van nieuwe objecten. Objecten worden altijd in verhouding tot de Brabander gemaakt.
- Houd objecten iconisch en realistisch zonder teveel details waardoor illustraties rustig ogen en we de focus leggen op de boodschap.
- Zorg voor visuele rust door middel van abstractie, geometrische vormen.
- In het 50% en 100% masterformaat plaats je rechtsboven in het tekengebied een skyline-element het object.
- Skyline-elementen zijn 25% van het masterformaat.
Bouw nieuwe illustratieonderdelen op door illustraties uit de oude stijl niet te recyclen maar aan te passen aan de nieuwe stijl. Dit betekent vooral versimpelen in vorm en kleur en in verhouding met de Brabander maken.