Vorm en kleur
Vorm
- De illustratiestijl is plat maar ruimtelijk in gebruik:
- Brabanders en objecten zijn altijd 2d zonder diepte door perspectief of schaduw.
- de zones zorgen voor ruimtelijkheid en diepte door het verschil in grootte van de geplaatste in de zone.
- Objecten maak je altijd in verhouding tot de Brabander. Een fiets, een koe, een huis, etc. hebben een realistisch formaat t.o.v. de Brabander.
- Laat details zo veel mogelijk weg. Alleen als details inhoudelijk belangrijk zijn, voeg je deze toe. Bijvoorbeeld om de functie van een Brabander aan te geven, of een verplichte veiligheidshelm bij werkzaamheden.
- Zorg voor visuele rust in alle door middel van abstractie, geometrische vormen en beperkte kleurkeuze.
- Uitzondering: thematische illustraties hebben één 3d element: het 3d platform waarop 2d illustraties de rest van het verhaal vertellen.
Kleur
- De Brabander is altijd PNB Rood en heeft eventueel kleren aan in (tinten van) PNB Rood.
- De kleding is zo neutraal mogelijk, alleen voor beroepsaanduiding mag er detail gebruikt worden.
- Gebruik PNB Rood alleen voor de Brabander en eventuele belangrijke signalering (bijvoorbeeld een stoplicht of een highlight).
- Kies voor de illustratie een kleur die aansluit bij de hoofdkleur van het communicatiemiddel waar de illustratie in gebruikt wordt.
- Kies voor de lucht/achtergrond de lichtste tint van een andere kleur dan de hoofdkleur. Voor het meeste contrast kies je lichtblauw of lichtgeel. Je mag ook een kleur kiezen die past bij de familie voor een ton sur ton uitstraling.
- Er zijn 4 voorgrondtinten bepaald voor de die samen met de Brabander het verhaal moeten vertellen:
- 100%
- +15%
- +30%
- +60%
- Er zijn 3 achtergrondtinten bepaald:
- 15%
- 30%
- 60%
- Voor elementen in de skyline zone kies je bij voorkeur de 15% en 30% tint. Als dit niet goed combineert met de luchttint, dan kies je 30% en 60%.
- Gebruik nooit zwart in illustraties, dit is te hard en draagt niet bij aan een open beeld.