Huisstijl in het kort


Een herkenbare huisstijl draagt bij aan de zichtbaarheid en betrouwbaarheid van de provincie Noord-Brabant. Naast ons logo, dat centraal staat, hebben we een aantal bouwstenen die samen zorgen voor deze herkenbaarheid. Deze bouwstenen bestaan onder andere uit kleuren, lettertype en vensters.

Waarom een huisstijl?

De provincie Noord-Brabant hecht veel waarde aan samenwerking en participatie. Dit weerspiegelt zich ook in onze communicatie. Onze huisstijl speelt hierin een belangrijke rol door de provincie een eigen identiteit te geven: een provincie die creatieve oplossingen zoekt, openheid en ondernemerschap stimuleert. Een plek met een vriendelijke en gastvrije sfeer waar plezier en succes samengaan. Vanuit de huisstijl is dit een bijdrage op de communicatieve kernwaarden:

  • Samen
  • Vernieuwend
  • Betrouwbaar
  • Weloverwogen

Wie is de afzender?

Onze huisstijl zorgt niet alleen voor herkenbaarheid, maar ondersteunt ook en het doel dat we willen bereiken en de communicatieboodschap. Daarvoor wordt eerst goed naar het afzenderschap gekeken met behulp van het strategisch communicatiekompas. Als het juiste spoor in afzenderschap is bepaald, wordt afhankelijk van het doel, een opmaakstijl toegepast.

Bouwstenen

De huisstijl van de provincie Noord-Brabant bestaat uit een aantal vaste bouwstenen. De belangrijkste bouwstenen zijn:

  • Logo: Het logo is een vast element met richtlijnen voor correct gebruik. Ondersteunend aan het logo is er een avatar. Het logo en de avatar zijn beschikbaar in verschillende bestandsformaten.
  • Lettertype: Het lettertype van de provincie Noord-Brabant is de Futura. In de Office omgeving is de Futura geïnstalleerd. Voor de provinciale website maken we ook gebruik van het lettertype Arial.
  • Kleur: De Provincie Noord-Brabant heeft 1 corporate kleur (rood) en 18 basiskleuren. Het palet basiskleuren bestaat uit een set warme kleuren, koele kleuren en natuurlijke kleuren, allen met lichtere en donkere tinten.
  • Vensters: De vensters bepalen samen met beeld en titels de communicatieboodschap van het middel. Het doel bepaalt het type venster met richtlijnen voor correct gebruik.
  • Tone of voice: De tone of voice varieert per uiting, afhankelijk van de doelgroep en de boodschap. Wat altijd vaststaat, is onze directe en heldere manier van communiceren, zoveel mogelijk in eenvoudig Nederlands op B1-niveau. Daarnaast kiezen we in de meeste gevallen voor het informele 'je' of 'jij' als aanspreekvorm.

Bekijk alle bouwstenen

Middelen

Het toepassen van de huisstijl van de provincie Noord-Brabant in provinciale middelen vraagt om aandacht. Het gaat hierbij om het goed toepassen van de huisstijl, passend bij het middel. En rekening houdend met het afzenderschap, het doel en de communicatieboodschap. Dit is voor de verschillende provinciale middelen verder uitgewerkt.

Lees meer over middelen


Contact

Heb je vragen? Neem dan per e-mail contact met ons op.