Social media
Headerafbeeldingen
De headingafbeeldingen bieden kansen om te laten zien wat provincie Noord-Brabant te bieden heeft. Houd de afbeelding algemeen en speel niet in op de actualiteit. Een koppeling met het seizoen is wel toegestaan. Kies beelden die de provincie op een mooie manier in beeld brengen.
Maak gebruik van de beeldbank van provincie Noord-Brabant of laat beelden maken. Houd bij de keuze van het beeld of bij het uitzetten van een opdracht rekening met de beeldrichtlijnen.
Posts
Houd teksten kort en plaats de teksten in de voorgeschreven groottes. Zo zijn teksten ook leesbaar in posters en in de overzichtspagina.
Opmaakstijl 1: primair informeren
Kenmerken
- De vensters vormen samen een geheel.
- Werk met een hoofdvenster en een subvenster of alleen een hoofdvenster.
- Gebruik aflopend beeld:
- werk bij voorkeur met fotografie (zie Fotografie)
- laat Brabant zien (zie Beeld)
- Gebruik nooit alleen het subvenster.
- Plaats geen logo in het beginscherm of de poster.
Toepassing
- Geen logo
- Hoofd- en subvenster staan altijd tegen elkaar aan.
- De vensters staan in de basis links uitgelijnd. Als het beeld hierom vraagt is rechtslijnend toegestaan.
- De verticale positie is vrij te bepalen.
- De kleuren van het hoofd- en subvenster komen uit dezelfde basiskleurreeks.
- Teksten in de vensters staan altijd links uitgelijnd en lijnen altijd met elkaar.
- Een venster is nooit wit of zwart.
Hoofdvenster
- Altijd toepassen.
- Krijgt een basiskleur of een donkere tint.
- Nooit aflopend plaatsen.
- Venster staat altijd op de linker- of rechtermarge.
- Marge links of rechts: 80 px
- Formaat is afhankelijk van de lengte van de tekst.
- Marge rondom tekst altijd 40 px.
- Tekstgrootte en regelafstand staan vast: 128 px (Werkelijke weergave is dan +/- 14 px groot).
Uitzonderingen
Wanneer het hoofdvenster op een lichte achtergrond wordt geplaatst:
- In basiskleur, donkere tint of de 30% tint.
- Tekst bij basiskleur of donkere tint altijd wit.
- Tekst bij 30% tint altijd een donkere tint.
Subvenster
- Optioneel toepassen.
- Krijgt een basiskleur, donkere of lichte tint.
- Links of rechts aflopend plaatsen.
- Formaat venster is afhankelijk van de lengte van de tekst.
- Mag nooit breder zijn dan het hoofdvenster
- Links geplaatst: tekstmarge links is 120 px, overige marges 40 px (rechts geplaatst: andersom).
- Bevat de subtekst.
- Maximaal 1 regel tekst.
- Tekstkleur is variabel (houd rekening met digitoegankelijk).
- Tekstgrootte en regelafstand staan vast: 91 px (Werkelijke weergave is dan +/- 10 px groot).
Opmaakstijl 2: informeren + activeren of inspireren
Kenmerken
- Gebruik altijd een witte strook boven- of onderaan.
- Gebruik geen hoofdvenster, plaats de kop in het beeld.
Toepassing
- Elk communicatiemiddel krijgt een witte strook of eenhelft. Hierin staat het subvenster.
- Bij een half vlak mag deze wit of gekleurd zijn (basiskleur, donkere of lichte tint).
- De strook of helft wordt onderaan de pagina geplaatst
- De hoogte van de strook is variabel (en afhankelijk van de hoogte van het voorgeschreven beeldformaat).
- Het hoofdvenster vervalt.
- Gebruik altijd een subvenster.
- Het subvenster wordt links of rechts aflopend geplaatst in de strook of het vlak.
- De hoofdtekst is vrij te plaatsen in het beeld.
- Bij de keuze voor een half vlak staat de hoofdtekst in het vlak; niet in het beeld.
- Gebruik eventueel schaduw of verloop achter de titel bij onvoldoende contrast.
- Tekstgrootte en regelafstand staan vast: 128 px (Werkelijke weergave is dan +/- 14 px groot).
Subvenster
- Altijd toepassen.
- Krijgt een basiskleur, donkere of lichte tint.
- Links of rechts aflopend plaatsen.
- Formaat venster is afhankelijk van de lengte van de tekst.
- Links geplaatst: tekstmarge links is 120 px, overige marges 40 px (rechts geplaatst: andersom).
- Maximaal 1 regel tekst.
- Tekstkleur is variabel uit de kleurenreeks (houd rekening met digitoegankelijk).
- Tekstgrootte en regelafstand staan vast: 91 px (Werkelijke weergave is dan +/- 10 px groot).