Sporen en opmaakstijlen


De provincie werkt vaak samen met andere partijen aan projecten. Het is belangrijk dat iedereen de rol en bijdrage van de provincie en de andere partijen begrijpt. Het strategisch communicatiekompas helpt hierbij. Het biedt duidelijke richtlijnen voor communicatie in projecten.

Communicatiesporen

Door het afwegingskader te gebruiken wordt duidelijk, hoe de communicatie rondom een thema of project vorm moet krijgen. Er zijn 3 actiesporen:

  1. De provincie communiceert altijd via de eigen provinciale middelen en kanalen over initiatieven waar zij eindverantwoordelijk voor is.
  2. Samenwerkingscommunicatie, 3 varianten:
    1. Samenwerking onder leiding van de provincie.
    2. Gelijkwaardige samenwerking op initiatief van de provincie, met groeiende rol derden.
    3. Samenwerking waarin de provincie een nevengeschikte rol speelt.
  3. Projecten van derden met een (bescheiden) provinciebijdrage; de provincie communiceert zelf niet of slechts minimaal.

Bekijk het strategisch communicatiekompas (pdf, 89 kB)

Opmaakstijlen

Er zijn 2 opmaakstijlen afgestemd op het communicatiedoel. De ene stijl is gericht op primair informeren. De andere stijl is meer gericht is op inspireren en activeren.

Binnen de actiesporen 1, 2a en 2b kun je beide stijlen inzetten. Hoewel de stijlen op elkaar lijken en voor herkenbaarheid zorgen, sluiten ze perfect aan op de specifieke boodschap en het beoogde effect van de communicatie.

In beide stijlen zijn de vensters de belangrijkste elementen. Deze dragen bij aan de herkenbaarheid en consistente uitstraling van de provincie Noord-Brabant.

Lees meer over opmaakstijlen voor covers en beelddragende middelen