Deze website is speciaal bedoeld voor ondernemers, actief in de logistieke sector. De website bevindt zich nu nog in de testfase en zal steeds verder uitgebreid en verdiept worden met relevante nieuwtjes, transitie verhalen, mogelijkheden en oplossingen.
Vragen over voertuigen
Wanneer moet mijn logistieke wagenpark elektrisch zijn?
Op dit moment is er geen algemene verplichting voor bestel- en vrachtvoertuigen om elektrisch te rijden. Wel worden er op Europees niveau plannen uitgewerkt om logistieke wagenparken stapsgewijs uitstootvrij te maken. Momenteel lijkt het erop dat bestelbussen op fossiele brandstoffen vanaf 2035 niet meer verkocht mogen worden. Voor vrachtwagens lijkt dit 2040 te worden. Voor zowel bestelbussen als vrachtwagens is de wetgeving nog in voorbereiding en daarom nog niet zeker.
In steden met een zero-emissiezone geldt op kortere termijn dat voertuigen op fossiele brandstoffen niet meer in die zones mogen rijden. Bekijk waar de zero-emissiezones komen en lees of jouw voertuigen onder de toegangsregels vallen.
Tot slot kunnen je klanten eisen stellen, bijvoorbeeld over de mate waarin je uitstootvrij levert. Veel logistieke ondernemers anticiperen hierop door nu al te investeren in elektrische voertuigen. Lees over de ervaringen van ondernemers die je voorgingen.
Kan ik rijden op waterstof of moet ik elektrisch rijden?
Op dit moment is er geen algemene verplichting voor bestel- en vrachtvoertuigen om elektrisch te rijden. Wel worden er op Europees niveau plannen uitgewerkt om logistieke wagenparken stapsgewijs uitstootvrij te maken. Momenteel lijkt het erop dat bestelbussen op fossiele brandstoffen vanaf 2035 niet meer verkocht mogen worden. Voor vrachtwagens lijkt dit 2040 te worden. Voor zowel bestelbussen als vrachtwagens is de wetgeving nog in voorbereiding en daarom nog niet zeker.
In steden met een zero-emissiezone geldt op kortere termijn dat voertuigen op fossiele brandstoffen niet meer in die zones mogen rijden. Bekijk waar de zero-emissiezones komen en lees of jouw voertuigen onder de toegangsregels vallen.
Tot slot kunnen je klanten eisen stellen, bijvoorbeeld over de mate waarin je uitstootvrij levert. Veel logistieke ondernemers anticiperen hierop door nu al te investeren in elektrische voertuigen. Lees over de ervaringen van ondernemers die je voorgingen.
Waar moet ik rekening mee houden als ik een elektrische truck wil aanschaffen?
Iedere situatie is anders, maar een aantal overwegingen geldt voor iedereen die een elektrische truck of bestelbus wil aanschaffen:
- Actieradius: Bepaal hoe ver je dagelijks moet rijden en kies een truck met voldoende actieradius voor jouw behoeften.
- Oplaadmogelijkheden: Onderzoek de beschikbare oplaadpunten op je routes en bij je bedrijf. Heb je de mogelijkheid om thuis of op het werk te laden?
- Laadtijd: Kijk naar de laadtijd van het voertuig. Snelladers kunnen handig zijn als je onderweg moet opladen.
- Kosten: Vergelijk de aanschafprijs met dieseltrucks, maar vergeet niet om ook de operationele kosten (zoals energieprijzen en onderhoud) in overweging te nemen. Voor bestelbussen kun je ook vergelijken.
- Totaalgewicht en laadcapaciteit: Zorg ervoor dat de truck of bestelbus voldoet aan de eisen voor totaalgewicht en laadcapaciteit voor jouw specifieke transportbehoeften.
- Subsidies en belastingvoordelen: Informeer naar eventuele subsidies of belastingvoordelen voor het aanschaffen van elektrische voertuigen.
- Ondersteuning en service: Kies een leverancier die goede service en ondersteuning biedt voor elektrische voertuigen.
- Training voor personeel: Overweeg of je personeel getraind moet worden in het gebruik van elektrische trucks en laadtechnologie.
- Toekomstige ontwikkelingen: Houd rekening met de technologische ontwikkelingen en updates in de markt voor elektrische voertuigen.
Tot slot heeft Nederland Elektrisch op hun website meer informatie over de aanschaf van elektrische voertuigen. Nederland Elektrisch is een samenwerkingsverband tussen het bedrijfsleven, de overheid en kennisinstellingen.
Laadinfrastructuur
Hoe weet ik welke laadinfrastructuur ik nodig heb?
Er komt veel kijken bij de keuze voor laadvoorzieningen. Zo moet je bijvoorbeeld inzicht hebben in je aankomende energievraag, jouw netaansluiting en technische vereisten. De Nationale Agenda Laadinfrastructuur heeft een handreiking geschreven, waarin een gedetailleerd stappenplan is opgenomen. Dit stappenplan geeft je inzicht in jouw specifieke behoeftes. Met deze informatie kun je vervolgens leveranciers gaan benaderen.
Waar moet ik rekening mee houden als ik laadpalen wil aanschaffen?
Een belangrijk aandachtspunt is de benodigde en beschikbare tijd om het voertuig op te laden. Kan dit bijvoorbeeld 's nachts, dan volstaat een AC-lader van bijvoorbeeld 22 kW. Het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur heeft een Basisset AC-laadinfrastructuur opgesteld waarin de belangrijkste aandachtspunten staan beschreven.
Wil je overdag of tussentijds sneller laden, dan kan een DC-lader van 50 kW of meer nodig zijn. Ook hiervoor heeft het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur een Basisset DC-laadinfrastructuur opgesteld met de belangrijkste aandachtspunten.
Netaansluiting
Hoe weet ik of ik voldoende stroom heb om mijn voertuig(en) op te laden?
Dit is afhankelijk van de gewenste laadsnelheid, de grootte van je eigen aansluiting en het eigen energiegebruik. Indien de som van het eigen (piek)energieverbruik en de gewenste laadsnelheid groter is dan de grootte van de aansluiting, dan kun je mogelijk met slim laden toch nog uit de voeten. Je laadt dan wanneer de rest van je energieverbruik laag is. De resterende aansluitcapaciteit gebruik je om te laden.
De netbeheerders, zoals Enexis in de provincies Noord-Brabant en Limburg, hebben een handige rekentool ontwikkeld om te bepalen hoeveel elektriciteit je nodig hebt bij elektrificatie van je wagenpark. Ze roepen logistieke ondernemers op om de rekentool te gebruiken en het gesprek met de netbeheerder zo snel mogelijk aan te gaan.