Alle vragen
Veelgestelde vragen over voertuigen
Op dit moment is er geen algemene verplichting voor bestel- en vrachtvoertuigen om elektrisch te rijden. Wel worden er op Europees niveau plannen uitgewerkt om logistieke wagenparken stapsgewijs uitstootvrij te maken. Momenteel lijkt het erop dat bestelbussen op fossiele brandstoffen vanaf 2035 niet meer verkocht mogen worden. Voor vrachtwagens lijkt dit 2040 te worden. Voor zowel bestelbussen als vrachtwagens is de wetgeving nog in voorbereiding en daarom nog niet zeker.
In steden met een zero-emissiezone geldt op kortere termijn dat voertuigen op fossiele brandstoffen niet meer in die zones mogen rijden. Bekijk waar de zero-emissiezones komen en lees of jouw voertuigen onder de toegangsregels vallen.
Tot slot kunnen je klanten eisen stellen, bijvoorbeeld over de mate waarin je uitstootvrij levert. Veel logistieke ondernemers anticiperen hierop door nu al te investeren in elektrische voertuigen. Lees over de ervaringen van ondernemers die je voorgingen.
Met beide opties kun je uitstootvrij rijden. Waterstofvoertuigen kunnen met een tankbeurt grotere afstanden afleggen dan elektrische voertuigen met een laadbeurt. Echter, zowel de voertuigen als de brandstof zijn bij waterstof duurder. Daarnaast is de keuze in waterstofvoertuigen beperkter.
Zowel de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen als de tankfaciliteiten voor waterstofvoertuigen zijn in ontwikkeling. Op dit moment is het laadnetwerk voor elektrische voertuigen uitgebreider en meer verdicht. Bekijk het landelijk overzicht van Clean Energy Hubs met locaties waar groene brandstoffen te vinden zijn. Daarnaast houdt Bluekens Truck & Bus een overzicht bij van laadlocaties die geschikt zijn voor vrachtwagens en bussen.
Iedere situatie is anders, maar een aantal overwegingen geldt voor iedereen die een elektrische truck of bestelbus wil aanschaffen:
- Actieradius: Bepaal hoe ver je dagelijks moet rijden en kies een truck met voldoende actieradius voor jouw behoeften.
- Oplaadmogelijkheden: Onderzoek de beschikbare oplaadpunten op je routes en bij je bedrijf. Heb je de mogelijkheid om thuis of op het werk te laden?
- Laadtijd: Kijk naar de laadtijd van het voertuig. Snelladers kunnen handig zijn als je onderweg moet opladen.
- Kosten: Vergelijk de aanschafprijs met dieseltrucks, maar vergeet niet om ook de operationele kosten (zoals energieprijzen en onderhoud) in overweging te nemen. Voor bestelbussen kun je ook vergelijken.
- Totaalgewicht en laadcapaciteit: Zorg ervoor dat de truck of bestelbus voldoet aan de eisen voor totaalgewicht en laadcapaciteit voor jouw specifieke transportbehoeften.
- Subsidies en belastingvoordelen: Informeer naar eventuele subsidies of belastingvoordelen voor het aanschaffen van elektrische voertuigen.
- Ondersteuning en service: Kies een leverancier die goede service en ondersteuning biedt voor elektrische voertuigen.
- Training voor personeel: Overweeg of je personeel getraind moet worden in het gebruik van elektrische trucks en laadtechnologie.
- Toekomstige ontwikkelingen: Houd rekening met de technologische ontwikkelingen en updates in de markt voor elektrische voertuigen.
Tot slot heeft Nederland Elektrisch op hun website meer informatie over de aanschaf van elektrische voertuigen. Nederland Elektrisch is een samenwerkingsverband tussen het bedrijfsleven, de overheid en kennisinstellingen.
Dit jaar zijn er verschillende subsidies beschikbaar voor de aanschaf van emissieloze voertuigen. De SEBA- en AanZET-subsidies zijn inmiddels grotendeels benut, maar er zijn extra middelen vrijgemaakt:
- SEBA: Subsidie voor de aanschaf van emissieloze bestelauto’s. Maximaal 5.000 euro per bedrijfsauto. Voor deze regeling was er dit jaar 30 miljoen euro beschikbaar, wat inmiddels volledig is benut. Op 26 juli is er 30 miljoen euro extra beschikbaar gesteld, geldig tot 31 december 2024 of totdat het budget is uitgeput. De voorwaarden blijven ongewijzigd. Meer informatie: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/seba.
- AanZET: Subsidie voor de aanschaf van emissieloze vrachtauto’s (zowel batterij-elektrisch als waterstof-elektrisch). Deze regeling was in de eerste ronde snel overtekend. Op dinsdag 28 januari komt er een nieuwe ronde. Ook hier blijven de voorwaarden ongewijzigd. Meer informatie: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/aanzet.
- SSEB Aanschaf: Subsidie voor de aanschaf van emissieloze bouwmachines. Hiervoor is nog ca. 10 miljoen euro beschikbaar. Meer informatie: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/sseb/aanschaf
- SSEB Retrofit: Subsidie voor de ombouw naar emissieloze bouwmachines. Hiervoor is nog ca. 5,6 miljoen euro beschikbaar. Meer informatie: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/aanzet
- Naast deze subsidies zijn er in veel gevallen ook fiscale regelingen zoals de MIA (Milieu Investeringsaftrek) en EIA (Energie Investeringsaftrek) van toepassing.
Naast deze subsidies zijn er ook fiscale voordelen, zoals de MIA (Milieu Investeringsaftrek) en EIA (Energie Investeringsaftrek).
Op de website van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur staat een handig stappenplan om je op weg te helpen met de elektrificatie van je voertuigen.
Veelgestelde vragen over laadinfrastructuur
Er komt veel kijken bij de keuze voor laadvoorzieningen. Zo moet je bijvoorbeeld inzicht hebben in je aankomende energievraag, jouw netaansluiting en technische vereisten. De Nationale Agenda Laadinfrastructuur heeft een handreiking geschreven, waarin een gedetailleerd stappenplan is opgenomen. Dit stappenplan geeft je inzicht in jouw specifieke behoeftes. Met deze informatie kun je vervolgens leveranciers gaan benaderen.
Een belangrijk aandachtspunt is de benodigde en beschikbare tijd om het voertuig op te laden. Kan dit bijvoorbeeld 's nachts, dan volstaat een AC-lader van bijvoorbeeld 22 kW. Het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur heeft een Basisset AC-laadinfrastructuur opgesteld waarin de belangrijkste aandachtspunten staan beschreven.
Wil je overdag of tussentijds sneller laden, dan kan een DC-lader van 50 kW of meer nodig zijn. Ook hiervoor heeft het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur een Basisset DC-laadinfrastructuur opgesteld met de belangrijkste aandachtspunten.
Dit jaar zijn er diverse subsidies beschikbaar voor de aanleg van laadinfra:
- SPRILA Aanschaf: Subsidie voor de aanschaf van private laadinfra en opslagsystemen. Meer informatie: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/sseb/aanschaf
- SPRILA Advies: Subsidie voor advies over private laadinfra en opslagsystemen. Meer informatie: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/subsidieregelingen-laadinfrastructuur-sprila-en-spula/sprila-advies
Bekijk het landelijk overzicht van Clean Energy Hubs met locaties waar groene brandstoffen te vinden zijn. Daarnaast houdt Bluekens Truck & Bus een overzicht bij van laadlocaties die geschikt zijn voor vrachtwagens en bussen.
Veelgestelde vragen over netaansluiting
Dit is afhankelijk van de gewenste laadsnelheid, de grootte van je eigen aansluiting en het eigen energiegebruik. Indien de som van het eigen (piek)energieverbruik en de gewenste laadsnelheid groter is dan de grootte van de aansluiting, dan kun je mogelijk met slim laden toch nog uit de voeten. Je laadt dan wanneer de rest van je energieverbruik laag is. De resterende aansluitcapaciteit gebruik je om te laden.
De netbeheerders, zoals Enexis in de provincies Noord-Brabant en Limburg, hebben een handige rekentool ontwikkeld om te bepalen hoeveel elektriciteit je nodig hebt bij elektrificatie van je wagenpark. Ze roepen logistieke ondernemers op om de rekentool te gebruiken en het gesprek met de netbeheerder zo snel mogelijk aan te gaan.
Helaas zit het elektriciteitsnet in de provincies Noord-Brabant en Limburg grotendeels vol voor nieuwe grootverbruikersaansluiting. De netbeheerders hebben een landelijke capaciteitskaart gepubliceerd om meer inzicht te geven in de situatie voor verschillende gebieden.
Als je geen (grotere) aansluiting krijgt omdat het elektriciteitsnet vol is, zijn er verschillende alternatieven mogelijk:
- Netbeheerders zijn druk bezig met het uitbreiden van het net om extra capaciteit te realiseren. Informeer bij jouw netbeheerder wanneer het net in jouw regio uitgebreid wordt.
- Op dit moment worden verschillende soorten aansluitingen bij de netbeheerder onderzocht en geïmplementeerd. Mogelijk kom je in aanmerking voor een contract waarbij je alleen binnen bepaalde tijdsvensters extra elektriciteit mag afnemen. Of misschien kun je een grotere aansluiting krijgen onder de voorwaarde dat de netbeheerder je mag vragen het laden tijdelijk te onderbreken. Neem contact op met jouw netbeheerder om de mogelijkheden te bespreken.
- Heb je buren die ook een grotere aansluiting nodig hebben omdat ze ook laadinfrastructuur willen aanleggen? Of willen ze elektriciteit van hun zonnepanelen terugleveren? Dan is het een optie om je aansluiting te delen, of om de opgewekte elektriciteit van de buren te gebruiken om jouw voertuigen op te laden, zonder dat de netbeheerder hiertussen zit. Meer informatie over het delen van elektriciteit en het opzetten van een energiehub vind je op de website van RVO.
Tot slot heeft CE Delft in opdracht van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur onderzoek gedaan naar mogelijke maatregelen die je zelf of in samenwerking met andere bedrijven kan uitwerken.