Vragen over voertuigen
Op dit moment is er geen algemene verplichting voor bestel- en vrachtvoertuigen om elektrisch te rijden. Wel worden er op Europees niveau plannen uitgewerkt om logistieke wagenparken stapsgewijs uitstootvrij te maken. Momenteel lijkt het erop dat bestelbussen op fossiele brandstoffen vanaf 2035 niet meer verkocht mogen worden. Voor vrachtwagens lijkt dit 2040 te worden. Voor zowel bestelbussen als vrachtwagens is de wetgeving nog in voorbereiding en daarom nog niet zeker.
In steden met een zero-emissiezone geldt op kortere termijn dat voertuigen op fossiele brandstoffen niet meer in die zones mogen rijden. Bekijk waar de zero-emissiezones komen en lees of jouw voertuigen onder de toegangsregels vallen.
Tot slot kunnen je klanten eisen stellen, bijvoorbeeld over de mate waarin je uitstootvrij levert. Veel logistieke ondernemers anticiperen hierop door nu al te investeren in elektrische voertuigen. Lees over de ervaringen van ondernemers die je voorgingen.
Met beide opties kun je uitstootvrij rijden. Waterstofvoertuigen kunnen met een tankbeurt grotere afstanden afleggen dan elektrische voertuigen met een laadbeurt. Echter, zowel de voertuigen als de brandstof zijn bij waterstof duurder. Daarnaast is de keuze in waterstofvoertuigen beperkter.
Zowel de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen als de tankfaciliteiten voor waterstofvoertuigen zijn in ontwikkeling. Op dit moment is het laadnetwerk voor elektrische voertuigen uitgebreider en meer verdicht. Bekijk het landelijk overzicht van Clean Energy Hubs met locaties waar groene brandstoffen te vinden zijn. Daarnaast houdt Bluekens Truck & Bus een overzicht bij van laadlocaties die geschikt zijn voor vrachtwagens en bussen.
Iedere situatie is anders, maar een aantal overwegingen geldt voor iedereen die een elektrische truck of bestelbus wil aanschaffen:
- Actieradius: Bepaal hoe ver je dagelijks moet rijden en kies een truck met voldoende actieradius voor jouw behoeften.
- Oplaadmogelijkheden: Onderzoek de beschikbare oplaadpunten op je routes en bij je bedrijf. Heb je de mogelijkheid om thuis of op het werk te laden?
- Laadtijd: Kijk naar de laadtijd van het voertuig. Snelladers kunnen handig zijn als je onderweg moet opladen.
- Kosten: Vergelijk de aanschafprijs met dieseltrucks, maar vergeet niet om ook de operationele kosten (zoals energieprijzen en onderhoud) in overweging te nemen. Voor bestelbussen kun je ook vergelijken.
- Totaalgewicht en laadcapaciteit: Zorg ervoor dat de truck of bestelbus voldoet aan de eisen voor totaalgewicht en laadcapaciteit voor jouw specifieke transportbehoeften.
- Subsidies en belastingvoordelen: Informeer naar eventuele subsidies of belastingvoordelen voor het aanschaffen van elektrische voertuigen.
- Ondersteuning en service: Kies een leverancier die goede service en ondersteuning biedt voor elektrische voertuigen.
- Training voor personeel: Overweeg of je personeel getraind moet worden in het gebruik van elektrische trucks en laadtechnologie.
- Toekomstige ontwikkelingen: Houd rekening met de technologische ontwikkelingen en updates in de markt voor elektrische voertuigen.
Tot slot heeft Nederland Elektrisch op hun website meer informatie over de aanschaf van elektrische voertuigen. Nederland Elektrisch is een samenwerkingsverband tussen het bedrijfsleven, de overheid en kennisinstellingen.
Dit jaar zijn er verschillende subsidies beschikbaar voor de aanschaf van emissieloze voertuigen. De SEBA- en AanZET-subsidies zijn inmiddels grotendeels benut, maar er zijn extra middelen vrijgemaakt:
- SEBA: Subsidie voor de aanschaf van emissieloze bestelauto’s. Maximaal 5.000 euro per bedrijfsauto. Voor deze regeling was er dit jaar 30 miljoen euro beschikbaar, wat inmiddels volledig is benut. Op 26 juli is er 30 miljoen euro extra beschikbaar gesteld, geldig tot 31 december 2024 of totdat het budget is uitgeput. De voorwaarden blijven ongewijzigd. Meer informatie: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/seba.
- AanZET: Subsidie voor de aanschaf van emissieloze vrachtauto’s (zowel batterij-elektrisch als waterstof-elektrisch). Deze regeling was in de eerste ronde snel overtekend. Op dinsdag 28 januari komt er een nieuwe ronde. Ook hier blijven de voorwaarden ongewijzigd. Meer informatie: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/aanzet.
- SSEB Aanschaf: Subsidie voor de aanschaf van emissieloze bouwmachines. Hiervoor is nog ca. 10 miljoen euro beschikbaar. Meer informatie: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/sseb/aanschaf
- SSEB Retrofit: Subsidie voor de ombouw naar emissieloze bouwmachines. Hiervoor is nog ca. 5,6 miljoen euro beschikbaar. Meer informatie: https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/aanzet
- Naast deze subsidies zijn er in veel gevallen ook fiscale regelingen zoals de MIA (Milieu Investeringsaftrek) en EIA (Energie Investeringsaftrek) van toepassing.
Naast deze subsidies zijn er ook fiscale voordelen, zoals de MIA (Milieu Investeringsaftrek) en EIA (Energie Investeringsaftrek).
Op de website van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur staat een handig stappenplan om je op weg te helpen met de elektrificatie van je voertuigen.