De modal shift van goederenvervoer over de weg naar spoor (en binnenvaart en buisleidingen) is noodzakelijk om Brabant bereikbaar te houden. De provincie faciliteert de groei van goederenvervoer over spoor van en naar de terminals in Brabant.

Daarnaast zorgt de provincie er samen met de Rijksoverheid, ProRail, gemeenten en de vervoerders voor dat het goederenvervoer per spoor op een veilige manier gebeurt, met zo min mogelijk last voor de omgeving.

De spoorverbindingen in Noord-Brabant blijven noodzakelijk voor het mogelijk maken van goederenvervoer. Voor de lange termijn zet de provincie in op een goederenruit Zuid-Nederland. Het doorgaande goederenvervoer over spoor gaat dan vanuit de Rotterdamse haven of vanuit Zeeland naar Duitsland en België, zoveel mogelijk buiten Brabant om.

De provincie wil de Brabantroute (blauwe lijn) ontlasten, omdat deze door een aantal grote steden loopt (Breda, Tilburg, Eindhoven). Ze stimuleert het gebruik van de Betuweroute (rode lijn) langs Gorinchem en Nijmegen. De Betuweroute is een spoorlijn alleen voor goederentreinen. Deze wordt vooral gebruikt door goederentreinen uit de Rotterdamse haven richting het Europese achterland.

Bekijk de kaart

Brabantroute

Met de Brabantroute wordt het spoor tussen Moerdijk en Venlo bedoeld. Met een breed pakket van maatregelen wordt deze route de komende jaren veiliger, stiller en leefbaarder voor de omgeving. Deze route verbindt de havens van Rotterdam, Vlissingen en voor een deel ook Antwerpen met het Duitse Roergebied. Ook de spoorverbindingen in West-Brabant en van Meteren naar Boxtel hebben te maken met goederenvervoer per spoor. De provincie werkt samen met de omliggende gemeenten en bewoners om ook langs deze spoorverbindingen het goederenvervoer op een goede manier in te passen. Omdat het personenvervoer en goederenvervoer gebruik maken van dezelfde sporen, zet de provincie zich steeds in om dit goed af te stemmen.

Betuweroute

Om de ruimte voor het goederenverkeer via de Betuweroute groter te maken, legt de Duitse overheid een extra spoor (derde spoor) aan tussen Emmerich en Oberhausen. Tussen 2015 en 2030 wordt er in Duitsland gewerkt aan deze verbeterde aansluiting. Tijdens dit werk rijden er meer goederentreinen over de Brabantroute. Kijk onder andere voor de kalender met onderhoud en het prestatiedashboard op: Prorail.nl/derdespoorduitsland

Vervoer gevaarlijke stoffen: Basisnet

Het vervoeren van gevaarlijke stoffen zoals chemische producten en brandstoffen kan zorgen voor risico's voor mens en milieu. De provincie probeert de risico’s zoveel mogelijk kleiner te maken. Rijksoverheid, gemeenten en provincies werken steeds aan het verbeteren van het Basisnet voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Kijk voor meer informatie over Basisnet op: Vervoer Gevaarlijke Stoffen 

European Rail Traffic Management System (ERTMS)

Tot 2031 wordt op verschillende Brabantse spoortrajecten het nieuwe Europese veiligheidssysteem ERTMS ingericht. Dit systeem maakt het mogelijk dat treinen vaker, sneller en veiliger dan nu rijden. Dit systeem wordt in heel Europa ingevoerd, zodat overal dezelfde standaard geldt en goederentreinen makkelijker naar het buitenland rijden. Lees meer over: ERTMS

Spoorterminals

In Brabant zijn er terminals waar het mogelijk is om goederen over te plaatsen naar het spoor. De provincie werkt onder andere samen met Havenbedrijf Moerdijk aan een verdere versterking van de spoorontsluiting. De provincie helpt bij het verbeteren van de infrastructuur door bijvoorbeeld langere sporen, zodat er plaats is voor goederentreinen tot 740 meter.