Beleidskader Mobiliteit
Ons mobiliteitssysteem loopt op allerlei wijzen tegen zijn grenzen aan en de wereld van mobiliteit verandert in hoog tempo. Het mobiliteitssysteem van de toekomst vraagt daarom om een omslag in denken en handelen. Een goede bereikbaarheid is en blijft immers cruciaal voor het functioneren van onze maatschappij en economie.
Omdat we samen meer bereiken dan alleen zet de provincie Noord-Brabant in het Beleidskader Mobiliteit: koers 2030 (pdf, 11 MB) een koers uit om samen met haar partners Brabant klaar te maken voor het mobiliteitssysteem van de toekomst. Dat is nodig om de transitie naar een veilig, samenhangend, robuust en betrouwbaar, voor iedereen toegankelijk en schoon, stil en gezond mobiliteitssysteem te versnellen. Het Beleidskader Mobiliteit biedt houvast bij het maken van keuzes om maximale toegevoegde waarde te bieden voor Brabant.
Aanleiding
Alle provinciale beleidskaders over mobiliteit en infrastructuur zijn in één integraal en kaderstellend Beleidskader Mobiliteit samengevoegd. Zo geeft het Beleidskader Mobiliteit uitwerking aan het strategisch kader van de Brabantse Omgevingsvisie 2030: de Kwaliteit van Brabant (pdf, 44 MB) en verbindt deze met het bestaande beleid zoals de visie Gedeelde mobiliteit is maatwerk (pdf, 5 MB), de nota Kwaliteit Onderhoud Provinciale Infrastructuur (verwijst naar een andere website) en het Brabants Verkeersveiligheidsplan (pdf, 9.3 MB).
Mobiliteitspakketten in de regio
Om het mobiliteitsbeleid uit te voeren, is voor elke stedelijke regio een meerjarig pakket aan maatregelen opgesteld. Dit zijn de Meerjarige Multimodale Mobiliteitspakketten (MMMP’s).
In deze pakketten staat hoe de regio samen met partners overstapt naar een veilig, samenhangend, betrouwbaar en toegankelijk mobiliteitssysteem. Dit systeem moet ook schoon, stil en gezond zijn. In de pakketten worden de uitgangspunten van nabijheid, duurzame mobiliteit en brede welvaart vertaald in concrete doelstellingen en maatregelen.
De pakketten beschrijven maatregelen voor de grote mobiliteitsopgave, maar bevatten ook maatregelen voor specifieke stedelijke gebieden en kleine dorpen. Daarnaast zijn er regiobrede maatregelen voor gedrag, parkeerbeleid, verkeersveiligheid en verkeersmanagement.
Deze MMMP’s vormen de basis voor financiële afspraken met het rijk via de Multimodale MobiliteitsAgenda (MMA) en voor financiële afspraken tussen provincie en regio via de Regionale MobiliteitsProgramma's (RMP's).
Stand van zaken MMMP’s
Voor de volgende regio's zijn de MMMP's definitief vastgesteld:
- stedelijke regio Breda-Tilburg (pdf, 13 MB)
- stedelijke regio 's-Hertogenbosch (pdf, 7.7 MB)
- stedelijke regio West-Brabant (pdf, 5.4 MB)
De Metropoolregio Eindhoven begon in 2024 met het opstellen van een MMMP, maar het Beethoven convenant kwam ertussen. In dit convenant, afgesloten in maart 2024, is een pakket met kortetermijnmaatregelen (pdf, 2 MB) afgesproken voor 200 miljoen euro. Het MMMP van de Metropoolregio Eindhoven wordt naar verwachting in 2025 afgerond.
Bestanden
Heeft u vragen?
Maak dan gebruik van het vragenformulier of bel met het algemene telefoonnummer van de provincie.