Goederenvervoer via buisleidingen
Vervoer via buisleidingen is veilig, snel en duurzaam. De provincie spant zich in voor een zorgvuldige doorontwikkeling van het buisleidingennet in en door Brabant.
Tussen Rotterdam – Moerdijk – Antwerpen loopt de Buisleidingenstraat West-Brabant. Vooral in de tunnel onder het Hollands Diep is het druk. De noord-zuidverbinding wordt veelvuldig gebruikt door vooral de chemische industrie. Vloeistoffen en gassen worden door de buizen vervoerd en direct op de plaats van bestemming afgeleverd. Vervoer via buizen is een veilig alternatief voor het vervoeren van chemische stoffen per trein of over de weg.
Delta Rhine Corridor
De Delta Rhine Corridor (DRC) is een project van de rijksoverheid en wordt omschreven als “een strategisch project met de potentie om de noodzakelijke schaalsprong te creëren voor de realisatie van klimaat- en duurzaamheidsdoelstellingen, de energie- en grondstoffentransitie en verduurzaming van de industriële clusters langs het tracé, in Nederland en Duitsland”. Het project is in 2020 begonnen met de gedachte om grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen per buisleiding van Rotterdam naar Limburg en Duitsland te vervoeren. Het zou oorspronkelijk gaan om waterstof, lpg en propeen met een retourleiding voor koolstofdioxide. Later is dat aangepast naar waterstof, koolstofdioxide en ammoniak, plus een set gelijkstroomkabels.
Brabant ziet de DRC als een belangrijk strategisch project. Als dit project integraal wordt aangepakt, kan het een oplossing bieden voor meerdere nationale ambities. Met een integrale aanpak wordt bedoeld dat niet alleen het leggen van de twee buisleidingen het doel is, maar dat ook zoveel mogelijk van de gevaarlijke stoffen van het spoor gehaald worden. Er worden in de komende jaren steeds grotere hoeveelheden gevaarlijke stoffen per spoor vervoerd, vooral over de Brabantroute, door de grote steden in Brabant. Deze stoffen kunnen goed in een buisleiding, een zogenoemde multipurposeleiding. Als deze gevaarlijke stoffen niet meer per spoor vervoerd worden, biedt dat betere mogelijkheden om woningen te bouwen in de gebieden rond het spoor. En dat past weer bij de ambities van de rijksoverheid om nieuwe woningen juist in spoorzones te bouwen.
Het project DRC kan met een brede insteek van duidelijke meerwaarde zijn voor Brabant, onder andere om onze inwoners meer en veiligere woningen te kunnen bieden. Door ons bedrijfsleven middels elektrificatie en waterstof te verduurzamen blijft o.a. de Brainportregio de aantrekkelijke innovatieve hotspot die het nu is. Daarom heeft het College van Gedeputeerde Staten samen met enkele partners het Brabants Bod opgesteld, waarin wordt opgeroepen om de brede insteek te kiezen. Dit Brabants Bod is in november 2024 nog eens bekrachtigd in een versie 2.0.
Meer informatie vindt u op de website van RVO: Delta Rhine Corridor
Bestanden
Brabants Bod 2.0: Limburgs Bod voor de DRC werkt ook voor Brabant
Strategische aanpak Delta Rhine Corridor - Brief aan het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
Heeft u vragen?
Maak dan gebruik van het vragenformulier of bel met het algemene telefoonnummer van de provincie.