Programma Hoogfrequent Spoor
Om de toename van het personenvervoer over het spoor in goede banen te leiden, heeft het kabinet de Voorkeursbeslissing Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) genomen.
Het PHS heeft grote voordelen voor Brabant, maar zonder maatregelen ook nadelige gevolgen voor leefbaarheid, veiligheid en oversteekbaarheid in met name Vught, Haaren en Boxtel.
Capaciteit spoor vergroten
Het PHS is een landelijk programma om de capaciteit van het spoor te vergroten. Uitbreiding van de spoorcapaciteit volgens PHS biedt grote voordelen voor heel Brabant:
- Door meer intercity's worden de treinverbindingen vanuit Brabant met de Randstad sterk verbeterd: elk kwartier tussen Eindhoven en Rotterdam-Den Haag en elke 10 minuten tussen Eindhoven en Utrecht-Amsterdam.
- Meer goederenvervoer kan per spoor via de Betuweroute geleid worden, zodat deze goederentreinen niet meer over een deel van de Brabantroute door onder andere Breda en Tilburg hoeven te rijden.
- Maatschappelijk gezien kan dit programma onze provincie vele miljoenen opleveren aan reistijdbaten en indirecte welvaartseffecten zoals werkgelegenheid.
Hinder beperken
De toename van het aantal treinen heeft echter ook nadelige gevolgen voor leefbaarheid, veiligheid en oversteekbaarheid in Vught en Boxtel. En in mindere mate ook in de gemeenten Haaren en ’s-Hertogenbosch. Rijk, provincie en betreffende gemeenten hebben met elkaar afgesproken om te onderzoeken of met aanvullende maatregelen de hinder -binnen aanvaardbare kosten- tot een aanvaardbaar niveau kan worden teruggebracht.
Het ministerie van Infrastructuur & Milieu, de provincie en de gemeenten zijn overeengekomen om een extra financiële bijdrage te doen voor maatregelen bovenop het wettelijke minimum om de situatie in deze gemeenten te verbeteren.
Meer informatie Programma Hoogfrequent Spoor
Zie voor meer informatie de website van Prorail over dit onderwerp.
Bestanden
Heeft u vragen?
Maak dan gebruik van het vragenformulier of bel met het algemene telefoonnummer van de provincie.