Project verbeterde Maaslijn: comfortabel en op tijd
De provincies Limburg, Brabant en Gelderland hebben in 2016 besloten om samen met spoorbeheerder ProRail de Maaslijn te verbeteren. De Maaslijn is de spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond met stations in Cuijk, Boxmeer en Vierlingsbeek.
De Maaslijn is één van de langste, drukste en meest intensief bereden enkelsporige spoorlijnen in Nederland. Het aantal reizigers is de laatste jaren enorm gegroeid. De treinen zitten overvol en reizigers missen geregeld hun aansluitingen op de knoopstations Roermond, Venlo en Nijmegen. Dit gaat de komende jaren veranderen. De spoorlijn wordt geëlektrificeerd, er komen extra stukken dubbelspoor en hier en daar worden bogen aangepast.
Inpassingsplan en MER Maaslijn
Het project bevindt zich nog in de plan-ontwikkelingsfase. Dat houdt in dat er onderzoek wordt gedaan naar de effecten van de maatregelen op het milieu en het landschap. Ook wordt onderzocht hoe de verbeteringen ruimtelijk het beste kunnen worden ingepast. Zo is de haalbaarheid aanleg van een nieuw station Grubbenvorst onderzocht. Inmiddels zijn die plannen om financiële redenen geschrapt. Door dit onderzoek is de planning van het project Maaslijn vertraagd. Op dit moment wordt er gewerkt aan een nieuwe planning, voor het opstellen van de benodigde Provinciale Inpassingsplannen, de Milieu Effect Rapportage (MER) en het technische ontwerp.
Informatie en nieuwsbrief
- Meer informatie over het Inpassingsplan en de MER is te vinden op demaaslijn.nl.
- Voor vragen kunt u een mail sturen naar: info@demaaslijn.nl