N620 Best en Son
De provincie Noord-Brabant heeft groot onderhoud uitgevoerd aan de N620 tussen Best en Son. Het gaat om het gedeelte tussen het viaduct A2 bij Best tot aan de aansluiting met de A50 in Son.
Tegelijk met het onderhoud aan het asfalt hebben we de weg veiliger gemaakt. Zo hebben we de N620 op diverse plekken anders ingericht(zie kopje ‘wat hebben we gedaan’) en kunnen fietsers en voetgangers nu makkelijker en veiliger oversteken. De provincie heeft dit project samen met de gemeente Best en gemeente Son en Breugel gedaan.
Waarom moesten we dit doen?
Ongeveer iedere 10 jaar heeft een weg groot onderhoud nodig. Door het verkeer slijt het asfalt en daarom moesten we dit gaan vervangen. Zo blijft de weg in goede staat en kan het verkeer snel en veilig door blijven rijden. Bij dit onderhoud hebben we ook een aantal verkeersmaatregelen uitgevoerd om knelpunten op te lossen.
Wegdeel A: Tussen het viaduct A2 bij Best en de Achterste Kampweg
Op dit deel van de N620 is de maximumsnelheid 60 km/uur gebleven.
- De fietsstroken hebben rood asfalt gekregen.
- Bij kruisingen met wegen en fietspaden hebben we verkeersplateaus aangelegd. Dit zijn drempels (of visuele drempels) die het verkeer afremmen.
- Om het verkeer op een aantal plaatsen beter zicht te geven, hebben we bij een aantal uitritten enkele bomen gekapt. Sommige bomen stonden bovendien te dicht op de weg, waardoor het niet veilig was. Deze zijn ook weggehaald.
- We hebben de lantaarnpalen vervangen.
Voor iedere boom die we hebben gekapt, hebben we op een andere plek een nieuwe boom teruggepland. Langs de N620 (als dat veilig kon), of ergens anders in de gemeente Best.
Wegdeel B: Tussen de Schietbaanlaan en de Hoberglaan
- We hebben de maximumsnelheid van 80 km/uur naar 60 km/uur verlaagd.
- Bij de kruispunten zijn verkeersplateaus gekomen. Op deze plekken hebben we een vluchtheuvel tussen de rijbanen gemaakt zodat overstekende fietsers in twee fases veilig over kunnen steken.
- Bij een aantal kruisingen hebben we bomen gekapt zodat het zicht beter wordt.
- Sommige bomen stonden te dicht op de weg, waardoor het niet veilig was. Deze hebben we weggehaald.
- We hebben de lantaarnpalen vervangen.
Voor iedere boom die we hebben gekapt hebben we een andere plek om een nieuwe boom terug te planten.
Wegdeel C: tussen de Hoberglaan en de aansluiting met de A50
De maximumsnelheid blijft 80 km/u. Zo kan het verkeer op dit drukste deel van de weg goed door blijven rijden. We hebben de lantaarnpalen vervangen. In de oorspronkelijke plannen wilden we de kruising met de Hoberglaan anders inrichten. Dit bleek alleen niet veilig genoeg te zijn voor fietsers. Daarom hebben we het ontwerp aangepast. De vorm van de kruising is gelijk gebleven, maar in het nieuwe ontwerp heeft het kruisende fietspad rood asfalt gekregen om te laten zien dat fietsers hier voorrang hebben. Ook hebben we de snelheid op dit kruispunt verlaagd, zodat het er veiliger wordt. Richting Best is vanaf deze kruising de maximumsnelheid omlaag gegaan van 80 km p/u naar 60 km p/u.
Aanpak
Na diverse onderzoeken, studies en gesprekken met belanghebbenden is er in 2020 een principeplan opgesteld. Ingenieurs & Adviesbureau Cleverland heeft dit plan, na o.a. verdere gesprekken met belanghebbenden, verwerkt tot een definitief ontwerp
Voor een aantal plekken maakten zij ook een schets van voor en na (pdf, 6.6 MB). De input uit de gesprekken is zoveel mogelijk verwerkt in het ontwerp. De volgende fase is het contracteren van een aannemer die het werk uit zal gaan voeren.
Bestanden
Vragen over de N620 Best en Son?
Neem contact op met Mark Ceelen, omgevingsmanagerN620 Best en Son.
Nieuwsbrief N620
- Voor dit project verscheen een nieuwsbrief. U leest deze terug in het