N629 Oosterhout - Dongen
De provincie en gemeenten Oosterhout en Dongen werken samen aan het verbeteren van de doorstroming, leefbaarheid en veiligheid van de N629 door het maken van een nieuwe aansluiting op de A27 bij Oosteind (fase 1) en verleggen van de weg tussen deze aansluiting en de kruising Steenstraat/Duiventorenbaan in Dongen (fase 2).
Nieuwsbrief N629 Oosterhout - Dongen
Blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en meld u aan voor de nieuwsbrief.
Waarom dit project?
Door de sterke toename van verkeer in de afgelopen decennia is de bestaande N629 overbelast geraakt. De weg met vele in- en uitritten kan deze toename niet goed verwerken. In dit project verleggen we de weg, waarmee:
- de doorstroming ten opzichte van de huidige N629 verbetert,
- de verkeersveiligheid verbetert,
- voetgangers en fietsers de Westerlaan makkelijker kunnen oversteken,
- de leefbaarheid in de aanliggende wijken langs het bestaande traject verbetert.
Project in het kort
Fase 1 van het project, aansluiting op de A27 Ter Horst bij Oosteind, is al gerealiseerd. Fase 2 bestaat uit een nieuwe, ongeveer 4 kilometer lange verbinding tussen Ter Horst en kruispunt Steenstraat/Duiventorenbaan in Dongen. Ook komt er een nieuwe brug over het Wilhelminakanaal. Doorgaand verkeer hoeft daardoor niet meer over de drukke bestaande N629.
Omdat er natuur verloren gaat gaan we dat compenseren. We leggen ruim 13 hectare nieuwe natuur aan in de regio. Het gaat om nieuw bos en om een zone van waterpartijen, riet en moeras langs het Wilhelminakanaal. Ook verbeteren we samen met omwonenden en landschapsbeheerders het landschap en de recreatiemogelijkheden volgens ideeën uit de Maak- en Dromenlabs uit 2019.
Wat ging hieraan vooraf?
Na een lang traject van onderzoeken en participatietrajecten met omwonenden en belanghebbenden, hebben de provincie, gemeente Oosterhout en gemeente Dongen in 2016 hun voorkeur uitgesproken voor een compleet nieuwe weg (tracé ‘Bundeling Noord’). Dit is vervolgens planologisch uitgewerkt in een Provinciaal Inpassingsplan (PIP) en onderbouwd in een Milieueffectrapportage (MER). In september 2018 is het plan door Provinciale Staten vastgesteld. Na behandeling van aangetekende beroepen bij de Raad van State is het PIP in november 2020 onherroepelijk geworden. Hierna is de voorbereiding van de uitvoering gestart.
Pauzering door stikstof en besluit over vervolg
In mei 2023 pauzeerde de provincie de voorbereiding van fase 2 omdat door gebruik van de nieuwe weg te veel stikstofneerslag op natuurgebieden terecht zou komen. Door regelgeving op dat moment was een vervolg van het project niet mogelijk. Onlangs heeft de Raad van State in bijna dezelfde projecten uitspraken gedaan. Die bestuderen we nu. En we gaan op basis van de nieuwste verkeerscijfers en de nieuwste versie van het stikstofrekenmodel nieuwe stikstofberekeningen maken. Hierbij nemen we het idee van een verlaging van de maximumsnelheid mee. Daarna nemen we een besluit over de toekomst van het project. Dat zal naar verwachting eind 2024 of begin 2025 zijn.
Ondertussen kijken we wat er nodig is om het project snel te herstarten als we door kunnen met de plannen. In de nieuwsbrief van oktober 2024 leest u meer over waar we nu precies staan.
Gemeente Oosterhout werkt aan Everdenberg-Oost
Vragen over de N629 Oosterhout - Dongen?
Neem contact op met Sander Kwakkernaat, omgevingsmanager N629 Oosterhout - Dongen.