De N270 is een belangrijke regionale oost-westverbinding tussen Eindhoven, Helmond, Deurne en de Limburgse grens. Op dit traject spelen problemen met betrekking tot de doorstroming, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid langs de weg. Het is een van de gevaarlijkste wegen van Noord-Brabant.
In 2014 is er voor het hele tracé een Planstudie opgesteld. Hierin is het voorstel gedaan om de kruispunten te verruimen. Dit was voordat de studie Bundelroutes is uitgevoerd en voordat het voorstel voor de Ruit bij Eindhoven is gekomen. Deze is voor het westelijke deel in 2019 geactualiseerd op basis van nieuwe uitgangspunten uit de Bundelroutestudie. Daarin is afgezien van het doortrekking van de ruit ten noordoosten van Eindhoven. In september 2019 heeft de provincie met de betrokken gemeenten voor het traject Helmond – Walsberg een pakket van maatregelen op hoofdlijnen vastgesteld.
In deze studie is de N270 als “inprikker” naar de “robuuste rand” N279 aangemerkt, wat wil zeggen dat de doorstroming moet zijn gegarandeerd, ook in de spits.
Uit de herijking in 2019 is gebleken dat de verkeersprognoses voor 2040 toenemen. Dit betekent voor de weg dat de kruispunten maar ook de wegvakken met een te hoge intensiteit aan verkeer te maken krijgen. Om te voldoen aan de gewenste capaciteitsverruiming is verbreding op een deel van de N270 benodigd.
Recentelijk is er door de provincie, in overleg met gemeenten een nieuw verkeersmodel vastgesteld waarin te zien is dat het verkeersmodel van 2019 van hogere intensiteiten uitging dan nu. Daarom zullen we in het verkeersmodel opnieuw de verkeerscijfers tegen het licht houden en projectspecifiek maken. Uiteindelijk gaan de nieuw te berekenen intensiteiten onderdeel uitmaken van het onderzoek dat in het kader van de m.e.r. (milieueffectrapportage) wordt uitgevoerd.
In de m.e.r. procedure worden de alternatieven 2x2 maar ook het vierde alternatief 2x1 onderzocht.