Artikel 1.1 Begripsbepalingen
In deze paragraaf wordt verstaan onder:
algemene groepsvrijstellingsverordening: Verordening (EU) 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën
steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar
worden verklaard (PbEU 2014, L 187);
experimentele ontwikkeling: experimentele ontwikkeling als bedoeld in artikel 2, onder 86, van de algemene groepsvrijstellingsverordening;
Gedeputeerde Staten: Gedeputeerde Staten van Zeeland, Noord-Brabant of Limburg;
haalbaarheidsproject: project dat geheel of grotendeels bestaat uit haalbaarheidsstudie als bedoeld in
artikel 2, onder 87, van de algemene groepsvrijstellingsverordening;
industrieel onderzoek: industrieel onderzoek als bedoeld in artikel 2, onder 85, van de algemene groepsvrijstellingsverordening;
innovatief product: technologisch nieuw product of wezenlijk nieuwe toepassing van een bestaand product;
innovatief productieproces: technologisch nieuw productieproces of wezenlijk nieuwe toepassing van een bestaand
productieproces;
innovatieve dienst: technologisch nieuwe dienst of wezenlijk nieuwe toepassing van een bestaande dienst;
KIA’s: kennis- en innovatieagenda’s als bedoeld in bijlage 1;
MKB-onderneming: kleine en middelgrote onderneming als bedoeld in bijlage I van de algemene groepsvrijstellingsverordening;
project: activiteit of samenhangend geheel van activiteiten die afgebakend zijn in tijd en
gericht op een specifiek eindresultaat;
projectsubsidie: subsidie in de vorm van een eenmalige aanspraak op financiële middelen, verleend
voor een eenmalig project van een subsidieaanvrager, ten behoeve van de gehele of
gedeeltelijke dekking van de begroting van dat project;
Provinciale Staten: Provinciale Staten van Zeeland, Noord-Brabant of Limburg;
Zuid-Nederland: grondgebied van de provincies Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Artikel 2.1 Begripsbepalingen
algemene groepsvrijstellingsverordening: Verordening (EU) 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën
steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar
worden verklaard (PbEU 2014, L 187);
experimentele ontwikkeling: experimentele ontwikkeling als bedoeld in artikel 2, onder 86, van de algemene groepsvrijstellingsverordening;
Gedeputeerde Staten: Gedeputeerde Staten van Zeeland, Noord-Brabant of Limburg;
industrieel onderzoek: industrieel onderzoek als bedoeld in artikel 2, onder 85, van de algemene groepsvrijstellingsverordening;
innovatief product: technologisch nieuw product of wezenlijk nieuwe toepassing van een bestaand product;
innovatief productieproces: technologisch nieuw productieproces of wezenlijk nieuwe toepassing van een bestaand
productieproces;
innovatieve dienst: technologisch nieuwe dienst of wezenlijk nieuwe toepassing van een bestaande dienst;
KIA’s: kennis- en innovatieagenda’s als bedoeld in bijlage 1;
MKB-onderneming: kleine en middelgrote onderneming als bedoeld in bijlage I van de algemene groepsvrijstellingsverordening;
project: activiteit of samenhangend geheel van activiteiten die afgebakend zijn in tijd en
gericht op een specifiek eindresultaat;
projectsubsidie: subsidie in de vorm van een eenmalige aanspraak op financiële middelen, verleend
voor een eenmalig project van een subsidieaanvrager, ten behoeve van de gehele of
gedeeltelijke dekking van de begroting van dat project;
Provinciale Staten: Provinciale Staten van Zeeland, Noord-Brabant of Limburg;
verbonden partijen: marktpartijen die economisch, organisatorisch, financieel of juridisch verbonden
zijn en waarbij sprake kan zijn van beïnvloeding van de ene partij door de andere
partij;
Zuid-Nederland: grondgebied van de provincies Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Bijlage 1 bij de Subsidieregeling MKB innovatiestimulering topsectoren Zuid-Nederland
2021-2025
In de verschillende regionale MIT-regelingen en de landelijke regeling wordt verwezen
naar de bijlage. Deze bijlage is juridisch maatgevend voor de onderwerpen (de KIA’s)
waar een MIT-R&D-samenwerkingsproject zich op kan richten en voor de maatschappelijke
impact waarop een MIT-R&D-samenwerkingsproject mede wordt gerangschikt. Verderop wordt
nader toegelicht waar de verschillende kennis- en innovatie-agenda’s zich op richten,
en waar een MKB project zich dus op kan richten. In deze toelichting wordt aangegeven
hoe deze informatie geïnterpreteerd dient te worden binnen de subsidiemodule MIT met
betrekking tot de aanvraag.
De onderwerpen in deze bijlage zijn juridisch maatgevend en dienen als kader voor
de bevordering van innovatieprojecten van het MKB. De KIA-documenten te vinden zijn
via de relevante URL’s zijn primair opgesteld als onderzoeksagenda’s waardoor ze niet
geschikt zijn als kader voor het MKB.
Verdeelcriteria en score MIT-R&D-project
MIT-R&D-samenwerkingsprojecten kunnen op meerdere maatschappelijke gebieden impact
hebben. Dit is een gevolg van het feit dat de missies en KIA’s op zichzelf en onderling
overlap vertonen. Ook kan de oplossing voor de ene missie negatief uitwerken op een
andere. Iets vergelijkbaars geldt de bevordering van sleuteltechnologieën. Bij de
toedeling van punten op het onderdeel maatschappelijke impact weegt de beoordelende
commissie het totaal aan maatschappelijke baten op de genoemde terreinen.
Nadere informatie en voorbeelden
Er is voor gekozen de informatie in de bijlage zo beperkt mogelijk te houden. Nadere
informatie over de achtergronden en context van de verschillende missies en over de
verschillende onderzoeksprogramma’s in de KIA’s zijn te vinden via de relevante URL’s.
In die achterliggende documenten zijn ook de voorbeelden te vinden van recente innovaties.
Aandacht voor software
In het toetsingskader worden voorbeelden zoals software en slimme oplossingen genoemd
omdat ze voor veel vraagstukken binnen de KIA’s van groot belang zijn. Voor een indiening
bij de subsidiemodule MIT is het van belang dat software zoals apps of beveiligingssoftware
verbonden zijn aan een fysiek product. Alleenstaande software zonder fysiek product
komt niet in aanmerking voor de MIT.
1. Klimaat en Energie
Projecten dienen bij te dragen aan het pad naar een klimaatneutraal energiesysteem
in 2050. Ze dragen daarmee automatisch bij aan de tussendoelen voor 2030 zoals nationaal
en Europees zijn vastgesteld. Combinaties met andere KIA’s zijn logischerwijze mogelijk,
daar waar deze missies elkaar overlappen.
Vertaald naar projecten voor het MKB binnen de subsidiemodule MIT dient het te ontwikkelen
innovatief product, proces of de dienst gericht te zijn op:
- 1.
Verlaging van het gebruik van fossiele energie c.q. van de uitstoot van CO2 of andere
broeikasgassen.
- 2.
Verhoging van de productie of benutting van duurzame energie en de integratie in het
energiesysteem.
- 3.
Vergroten van de efficiency van het (slimme) mobiliteitssysteem, verkeersveiligheid,
ladingveiligheid, cybersecurity, veilig datagebruik en databeheer en het beperken
en mitigeren van geluidhinder, fijnstof en andere emissies, trillingen als gevolg
van transportbewegingen of -systemen.
Achterliggende informatie over de IKIA Klimaat en Energie is te vinden op: https://www.topsectoren.nl/missiesvoordetoekomst/documenten/publicaties/publicaties-2023/november/02/ikia-klimaat-energie-2024-2027.
2. Circulaire Economie
Projecten dienen bij te dragen aan het realiseren van de missie circulaire economie.
Nederland wil in 2050 volledig circulair zijn, met tussendoelen voor 2030, wat betekent
dat de milieueffecten van grondstoffengebruik (zowel productie als consumptie) binnen
de planetaire grenzen vallen. In het Nationaal Programma Circulaire Economie worden
vier waardeketens benoemd waarin nieuw te genereren kennis en innovatie al voor 2030
een significant effect kan hebben. Daarnaast heeft circulariteit van kritieke grondstoffen
prioriteit in de KIA CE. Kritieke grondstoffen zijn grondstoffen die nodig zijn voor
de energietransitie, maakindustrie en defensie, maar een groot risico kennen ten aanzien
van de leveringszekerheid.
De vier waardeketens om de missie circulaire economie te realiseren zijn:
- -
Bouw: woningen, kantoren, viaducten en bruggen, wegverhardingen;
- -
Consumptiegoederen: meubels, textiel, verpakkingen en wegwerpproducten; elektrische en elektronische
apparatuur;
- -
Kunststoffen: plastic verpakkingen, land- en tuinbouwplastic, plastic in de bouw;
- -
Maakindustrie: capital equipment, circulaire windparken, circulaire zon-PV systemen, circulaire
klimaatinstallaties.
Achtergrondinformatie over de volledige en actuele lijst van kritieke grondstoffen:
https://single-market-economy.ec.europa.eu/sectors/raw-materials/areas-specific-interest/critical-raw-materials_en.
Vertaald naar projecten voor het MKB binnen de subsidiemodule MIT dient het te ontwikkelen
innovatief product, proces of de dienst gericht te zijn op:
- 1.
Vermindering van het gebruik van primaire grondstoffen.
- 2.
Substitutie: vervanging van fossiele of anderszins belastende grondstoffen door hernieuwbare
grondstoffen (secundaire grondstoffen of duurzaam geproduceerde biogrondstoffen).
- 3.
Stimulering van levensduurverlenging, bijvoorbeeld via producten of processen die
hergebruik, refurbishment en reparatie van apparatuur, installaties en infrastructuur
stimuleren.
- 4.
Beperking van de uitstoot van schadelijke stoffen naar het milieu dan wel vervanging
van deze schadelijke stoffen door stoffen die veel minder schadelijk of onschadelijk
worden geacht.
- 5.
Hoogwaardige verwerking: schone en goed gesorteerde inzamelstromen en terugwinning
van materialen.
Achterliggende informatie over de KIA Circulaire Economie en de strategieën en waardeketens
is te vinden op: https://kia-ce.nl/wp-content/uploads/2023/12/KIA-CE-2024-2027.pdf.
3. Landbouw, Water en Voedsel
Projecten dienen bij te dragen aan de missies van de KIA Landbouw, Water en Voedsel.
Dit programma is onderverdeeld in zeven deelprogramma’s.
3.a. Veerkrachtige natuur
De Missie ‘Veerkrachtige Natuur’ daagt overheden, kennisinstellingen, bedrijven en
maatschappelijke organisaties uit om kennis en innovaties te ontwikkelen, uit te testen
en toe te passen om effectief bij te dragen aan het ombuigen van de neerwaartse trend
van natuur- en biodiversiteitsverlies. De sleutels liggen enerzijds bij biodiversiteitsherstel
en het robuust maken van natuur binnen en buiten natuurgebieden, anderzijds bij de
transitie naar een samenleving en economie die hier positief aan bijdragen met vernieuwde
vormen van governance en waarderingssystemen en de innovatieve inzet van natuur als
oplossing voor maatschappelijke opgaven.
Vertaald naar projecten voor het MKB binnen de subsidiemodule MIT dient het te ontwikkelen
innovatief product, proces of de dienst bij te dragen aan de volgende vraagstukken:
- 1.
Ombuigen van natuur- en biodiversiteitsverlies naar noodzakelijk herstel door kennis
van biodiversiteit en natuurlijke processen en structuren, maar ook door kennis over
de effectiviteit van maatregelen en herstelstrategieën.
- 2.
Beter begrijpen hoe ecosysteemdiensten versterkt kunnen worden in stedelijk, landelijk
en natuurlijk gebied. Er zijn innovatieve meetsystemen nodig van de economische en
maatschappelijke waardering van deze diensten.
- 3.
Mogelijkheden die digitale technologieën bieden voor een natuurinclusieve samenleving
door het verzamelen van data en monitoring en de inzet daarbij van tools, apps, AI,
remote sensing, drones en sensoren in het natuurdomein. Zodat met de juiste informatie
duurzame keuzes gemaakt kunnen worden om soorten en habitats te versterken, de baten
en diensten die de natuur ons levert duurzaam te verbeteren, NBS effectief te implementeren
en de natuurinclusieve transitie te versnellen.
Deze drie vraagstukken vragen in het algemeen om onderzoek of om een eenmalige oplossing
(een specifieke aanpak) en niet om een veelvuldig verkoopbaar MKB-product waarvoor
de MIT-subsidie de haalbaarheid moet aantonen of de technische ontwikkelrisico’s met
reduceren. Technologische oplossingen om kennis te verzamelen of in de praktijk te
brengen zijn niet uitgesloten. Denk daarbij aan innovaties ten behoeve van beheer
(het bestrijden van exoten) of van sensoren. Innovaties die alleen bestaan uit het
ontwikkelen van software (apps bijv.) zijn niet subsidiabel.
Achterliggende informatie over deze missie van KIA Landbouw, Water en Voedsel is te
vinden op: https://kia-landbouwwatervoedsel.nl/wp-content/uploads/Wegwijzer-KIA-Landbouw-Water-Voedsel.pdf.
3.b. Duurzame land- en tuinbouw
De Missie ‘Duurzame Landbouw’ beoogt de benodigde kennis, inzichten, innovaties en
handelingsperspectieven te ontwikkelen om te komen tot een integraal duurzaam systeem van land- en tuinbouw, waarbij het systeem zowel de primaire bedrijven betreft
als hun economische, maatschappelijke en ruimtelijke interacties.
Specifiek voor de landbouw en voedselproductie en vertaald naar projecten voor het
MKB binnen de subsidiemodule MIT dient het te ontwikkelen innovatief product, proces
of de dienst gericht te zijn op de volgende innovatieprogramma’s:
- 1.
(Bouwstenen voor) veerkrachtige en weerbare productiesystemen. Bestaande en nieuwe plantaardige en dierlijke productiesystemen vragen om doorontwikkeling
en implementatie vanuit integraal perspectief. De verschillende verduurzamingsopgaven
in de land- en tuinbouw komen immers samen op het erf, het land, in de stal of kas
van de primair ondernemer.
- 2.
Circulariteit en natuurlijke hulpbronnen. Verdere sluiting van de kringloop van water, nutriënten en andere grondstoffen leidt
tot een hogere resource efficiency en biedt kansen voor de sector als producent van
biogrondstoffen.
- 3.
Energietransitie in de land- en tuinbouw. Hoe kan de land- en tuinbouw bijdragen aan klimaatneutraliteit, en haar kansen als
potentiële leverancier van groene energie benutten?
Achterliggende informatie over deze missie van KIA Landbouw, Water en Voedsel is te
vinden op: https://kia-landbouwwatervoedsel.nl/wp-content/uploads/Wegwijzer-KIA-Landbouw-Water-Voedsel.pdf.
3.c. Vitaal landelijk gebied in een klimaatbestendig Nederland
De kwaliteit van bodem en water staat onder druk, en de beschikbaarheid van voldoende
zoet water voor drinkwater, industrie, irrigatie en natuur is niet meer altijd vanzelfsprekend.
Dat geldt voor het platteland maar ook voor bebouwde gebieden, waarin bijvoorbeeld
stedelijk groen bijdraagt aan leefbaarheid en vermindering van wateroverlast en hittestress.
Vertaald naar projecten voor het MKB binnen de subsidiemodule MIT dient het te ontwikkelen
innovatief product, proces of de dienst gericht te zijn op:
- 1.
(Hybride) groen-grijs-blauwe oplossingen voor de private en publieke ruimte die bijdragen
aan biodiversiteit, vasthouden en infiltreren van water en verminderen van hittestress,
beheersing van grondwaterpeil en voorkomen van zettingen en bodemdaling. Duurzame
en robuuste inrichting van ondergrondse leidingnetwerken voor drinkwater, hemelwater
en afvalwater, rekening houdend met andere ondergrondse netwerken, klimaatverandering,
de energietransitie en de woningbouwopgave.
- 2.
Oplossingen voor het langer vasthouden van regenwater en gezuiverd afvalwater, waarbij
landinrichting en -gebruik bijdragen aan het vasthouden water. Inzet van technologische
en natuurlijke zuivering om kwaliteit van zoetwatersystemen te beschermen (o.a. tegen
verzilting) en te verbeteren. Voorkomen van schadelijke emissies en lozingscalamiteiten.
Duurzame alternatieven voor waterwinning en waterhergebruik.
Achterliggende informatie over deze missie van KIA Landbouw, Water en Voedsel is te
vinden op: https://kia-landbouwwatervoedsel.nl/wp-content/uploads/Wegwijzer-KIA-Landbouw-Water-Voedsel.pdf.
3.d. Duurzaam en gewaardeerd voedsel, dat gezond, toegankelijk en veilig is
Het doel is dat in 2050 voedsel in Nederland en Europa op een duurzame manier wordt
geproduceerd in transparante ketens, waarin alle ketenpartijen een bijdrage leveren
aan de verduurzaming van het voedselsysteem als geheel en aan de voedselzekerheid.
Het voedselsysteem is zo ingericht dat het bijdraagt aan de halvering van de ecologische
voetafdruk. Het streven is dat er in 2030 de helft minder voedsel wordt verspild en
dat er een verschuiving wordt gerealiseerd naar 50-50% dierlijke en plantaardige eiwitten.
Ook worden zij- en reststromen maximaal verwaard. Er wordt toegewerkt naar een ecologisch,
economisch en sociaal houdbaar systeem. Vertaald naar projecten voor het MKB binnen
de subsidiemodule MIT dient het te ontwikkelen innovatief product, proces of de dienst
daarvoor de volgende ontwikkelingen te ondersteunen:
- 1.
Een ecologisch en economisch houdbaar landbouw & voedsel-systeem.
- 2.
Duurzame verwerking en voedselveiligheid, vers en verwerkt.
- 3.
Alternatieve eiwitten: keten en producten.
- 4.
Duurzaam en gezond voedselaanbod.
- 5.
Voedselzekerheid nu en in de toekomst (mondiaal/EU/Nederland).
- 6.
Meervoudige verwaarding vanaf de agrifoodsector naar food en non-food.
Achterliggende informatie over deze missie van KIA Landbouw, Water en Voedsel is te
vinden op: https://kia-landbouwwatervoedsel.nl/wp-content/uploads/Wegwijzer-KIA-Landbouw-Water-Voedsel.pdf.
3.e. Duurzaam en veilig gebruik van de Noordzee en andere grote wateren
Het doel is dat in 2050 is in Nederland de ecologische draagkracht en waterkwaliteit
en –beschikbaarheid in balans met de opgave voor hernieuwbare energie, voedsel, visserij
en andere economische activiteiten. Vertaald naar projecten voor het MKB binnen de
subsidiemodule MIT dient het te ontwikkelen innovatief product, proces of de dienst
daarvoor de volgende ontwikkelingen te ondersteunen:
Achterliggende informatie over deze missie van KIA Landbouw, Water en Voedsel is te
vinden op: https://kia-landbouwwatervoedsel.nl/wp-content/uploads/Wegwijzer-KIA-Landbouw-Water-Voedsel.pdf.
3.f. Veilige en weerbare delta
Het doel is dat Nederland een veilige en weerbare delta blijft, ook bij een stijgende
zeespiegel en sterkere schommelingen in de afvoer van rivieren door toegenomen weerextremen.
Het achterliggend land wordt beschermd met betaalbare, circulaire, klimaatneutrale
maatregelen die zoveel mogelijk werken vanuit het natuurlijk systeem (NBS, water en
bodem sturend) dan wel rekening houden met de natuur (natuurinclusief). Havens blijven
bereikbaar en rivieren, kanalen en de Noordzee blijven veilig bevaarbaar. Vertaald
naar projecten voor het MKB binnen de subsidiemodule MIT dient het te ontwikkelen
innovatief product, proces of de dienst daarvoor de volgende ontwikkelingen te ondersteunen:
- 1.
Innovatieve en duurzame oplossingen om de delta tegen overstroming en verdroging te
beschermen en bevaarbaar te houden.
- 2.
Innovatieve, duurzame (met name) circulaire harde en zachte oplossingen waarmee de
het gebruik van primaire bouwgrondstoffen fors gereduceerd wordt en/of een duurzame
slibeconomie ontstaat.
- 3.
Innovatieve oplossingen die bijdragen aan emissiereductie in de scheepvaart en leiden
tot een digitale, modulair en circulaire inrichting van de scheepsbouw.
Achterliggende informatie over deze missie van KIA Landbouw, Water en Voedsel is te
vinden op: https://kia-landbouwwatervoedsel.nl/wp-content/uploads/Wegwijzer-KIA-Landbouw-Water-Voedsel.pdf.
3.g. Sleutel technologieën voor Landbouw, Water en Voedsel (LWV)
Het doel is dat in 2030 sleuteltechnieken zijn ontwikkeld die bijdragen aan de missies
in ‘groenblauwe‘ sectoren zoals land- en tuinbouw en watersystemen. De toepassing
van sleuteltechnieken helpen deze sectoren hun missies en doelen effectiever, sneller
en/of efficiënter te bereiken. Vertaald naar projecten voor het MKB binnen de subsidiemodule
MIT dient het te ontwikkelen innovatief product, proces of de dienst daarvoor de volgende
ontwikkelingen te ondersteunen:
- 1.
‘Smart Technology’: technologie die (op termijn) via digitalisering bijdraagt aan oplossingen voor diverse
maatschappelijke opgaven in het groen/blauwe domein, het maakt het efficiënter, intelligenter, transparanter,
veiliger, adaptiever en weerbaarder.
- 2.
Biotechnologie en veredeling draagt bij aan de beschikbaarheid van voldoende genetische variatie en innovatieve
technologieën voor de veredeling en fokkerij zodat bedrijven sneller, efficiënter
en effectiever hoogwaardig uitgangsmateriaal kunnen ontwikkelen dat geschikt is voor
toepassing in de verschillende missieprogramma’s van de KIA LWV.
- 3.
Niet-fossiele, veilige producten door biologische conversies of fermentaties inclusief scheidingstechnologie.
Achterliggende informatie over deze missie van KIA Landbouw, Water en Voedsel is te
vinden op: https://kia-landbouwwatervoedsel.nl/wp-content/uploads/Wegwijzer-KIA-Landbouw-Water-Voedsel.pdf.
4. Gezondheid en Zorg
Het doel is dat in 2040 alle mensen in Nederland tenminste vijf jaar langer in goede
gezondheid leven en dat de gezondheidsverschillen tussen de laagste en hoogste sociaaleconomische
groepen met 30% zijn afgenomen. Projecten dienen expliciet bij te dragen aan het behalen
van de doelstellingen en de missies zoals verwoord in de KIA Gezondheid en Zorg. Op
basis van de missies in de KIA Gezondheid en Zorg zijn voor de subsidiemodule MIT
een aantal onderwerpen uitgewerkt:
- i.
leefstijl & leefomgeving;
- ii.
verplaatsing van de zorg naar de leefomgeving;
- iii.
verhoging van de participatiegraad van mensen met een chronische ziekte of levenslange
beperking;
- iv.
verhoging van de kwaliteit van leven van mensen met dementie; en
- v.
betere bescherming tegen maatschappelijk ontwrichtende gezondheidsdreigingen.
Vertaald naar projecten voor het MKB binnen de subsidiemodule MIT dient het te ontwikkelen
innovatief product, proces of de dienst daarvoor de volgende ontwikkelingen te ondersteunen:
- 1.
Preventie van ziektes of aandoeningen.
- 2.
Gezondheidswinst voor patiënten die lijden aan één of meer (chronische) ziektes of
aandoeningen inclusief hersen- en /of psychische aandoeningen.
- 3.
Verbetering van de opsporing of behandeling van ziektes of aandoeningen of van het
herstel daarna.
- 4.
Innovaties, bijvoorbeeld hulpmiddelen, die het organiseren van zorg in de eigen leefomgeving
in plaats van in zorginstellingen vergemakkelijken.
- 5.
Arbeidsbesparende technologie zowel intramuraal als in de leefomgeving.
- 6.
Verhoging van deelname aan de samenleving van mensen met een chronische ziekte of
levenslange beperking, naar wens en vermogen.
- 7.
Verbetering van de kwaliteit van leven van mensen met dementie.
- 8.
Betere bescherming tegen maatschappelijk ontwrichtende gezondheidsdreigingen.
Bij de te ontwikkelen innovaties is het volgende relevant:
- -
Gezien de doelstelling in de missie om gezondheidsverschillen terug te dringen, is
het een pré als de innovatie bruikbaar en beschikbaar is voor mensen in een lage sociaal
economische positie.
- -
Met het oog op de inpassing in bestaande systemen dient bij de te ontwikkelen innovaties
rekening gehouden te worden met interoperabiliteit: producten, systemen of organisaties
zijn interoperabel als ze zonder beperkingen kunnen communiceren en interacteren.
Veel innovatieve concepten, producten en diensten van het MKB voor gezondheid en zorg
bereiken de markt niet. Om teleurstellingen te voorkomen adviseren we ondernemers
om bij aanvang van een R&D-samenwerkingsproject 'Health Innovation NL' (HI-NL) te
raadplegen en eventueel te betrekken. HI-NL kan aangeven of de kans reëel is dat een
project en/of een innovatie succesvol kan worden. Meer informatie over dit instituut
is te vinden op: https://www.healthinnovation.nl/.
Achterliggende informatie over de KIA Gezondheid en Zorg zijn te vinden op: https://online.fliphtml5.com/gedjp/iwgv/#p=1.
5. Veiligheid
De missies behorend bij het programma veiligheid zijn in nauwe samenwerking met de
ministeries van Justitie en Veiligheid en Defensie opgesteld. De overkoepelende ambitie
is (potentiële) tegenstanders steeds een stap vóór te blijven: 'always ahead of the
threat’ met slimme oplossingen in dienst van een veilige maatschappij. Vertaald naar
projecten voor het MKB binnen de subsidiemodule MIT dient het te ontwikkelen innovatief
product, proces of de dienst daarvoor bij te dragen aan een van de volgende missiepaden
en hun bijbehorende deelprogramma’s:
- 1.
In 2030 is de georganiseerde ondermijnende criminaliteit in Nederland riskant en slecht
lonend, door meer zicht op illegale activiteiten en geldstromen.
- •
Zicht: Er is specifiek behoefte aan instrumentaria om criminele activiteiten waar
te nemen en ontwikkelingen en patronen te herkennen zoals het ontstaan van criminele
samenwerkingsverbanden en werkwijzen. Nieuwe, slimme sensoren (bijvoorbeeld uit de
chemische industrie) kunnen ongebruikelijke activiteiten detecteren en gedragswetenschappelijke
inzichten kunnen patronen herkennen en analyses versterken. Het waarnemend vermogen
kan verhoogd worden door gebruik te maken van detectiemiddelen van andere publieke
en private partijen.
- •
Inzicht: Omdat veel illegale activiteiten zich ‘ondergronds’ manifesteren, is het
van belang om toekomstige ontwikkelingen goed te voorspellen. Dat is nodig om de schaarse
interventiemogelijkheden effectiever te benutten. Aanvullend op het vergroten van
´zicht op´ georganiseerde criminaliteit, kan door kennisdeling, financiële en technische
analyses het ´inzicht in´ criminele activiteiten worden vergroot. Met deze voorspellende
kracht kunnen vervolgens interventies worden verbeterd of geëffectueerd.
- •
Interventie: Door het genereren van overzicht en inzicht kan worden toegewerkt naar
doelgerichte innovatieve interventies die bijdragen aan het terugdringen van de georganiseerde,
ondermijnende criminaliteit. Deze interventies kunnen van technische of procesmatige
aard zijn. Van belang is dat effectieve interventies alleen in gezamenlijkheid tot
stand kunnen komen. Dit doen we door uitvoering, beleid, wetenschap en bedrijfsleven
goed met elkaar te verbinden om zo integrale innovaties tot stand te brengen.
- 2.
In 2035 beschikt Nederland over de marine van de toekomst. Door de sterk verbeterde
samenwerking in het marinebouwcluster is Nederland in staat om flexibel te reageren
op onvoorspelbare ontwikkelingen.
- •
Smart kill-chains - Radar en geïntegreerde sensorsuites
- •
Smart operations
- •
Smart manning & automation
- •
Zero emission and surviable warschips
- •
Smart design and maintenance
- •
Smart concepts
- 3.
In 2030 heeft Nederland een operationeel inzetbare ruimtevaartcapaciteit voor defensie
en veiligheid. Daarbij fungeert de Defensie Ruimteagenda als richtsnoer.
- •
Robuuste plaatsbepaling- en tijdsynchronisatiesystemen
- •
Nationale situational awareness, surveillance & tracking capaciteit
- •
Grondgebonden situational awareness capaciteit (aardobservatie)
- •
Veilige communicatie en vergrote transmissiecapaciteit
- •
(Gedeeltelijk) eigen satellietcapaciteit met tijdige en veilige toegang tot verschillende
diensten
- •
Shared (space based) Early Warning
- 4.
Cyberveiligheid. In 2030 is veiligheid verplicht bij de ontwikkeling van digitale
producten, en beschikt Nederland over een sterke cybersecurity kennis- en innovatieketen.
De doelstellingen en acties in de Nederlandse Cybersecurity Strategie 2022-2028 (NLCS)
vormen voor deze missie het overkoepelende kader.
- •
Digitale weerbaarheid van de overheid, bedrijven en maatschappelijke organisaties
- •
Veilige en innovatieve digitale producten en diensten
- •
Tegengaan van digitale dreigingen van staten en criminelen
- •
Cybersecurity-arbeidsmarkt, onderwijs en digitale weerbaarheid van burgers
- 5.
Hightech Landoptreden. In 2030 werkt de krijgsmacht volledig genetwerkt met integratie
van nieuwe technologieën om sneller en effectiever te kunnen handelen dan de tegenstander.
- •
Robotics and Autonomous Systems
- •
Communicatienetwerken en informatie gestuurd optreden
- •
Slimme en robuuste logistiek
- •
Energietransitie
- •
Duurzame, high performance materialen
Achterliggende informatie over de KIA Veiligheid is te vinden op: https://www.kia-v.nl/kiav2024-2027.
6. Sleuteltechnologieën
Sleuteltechnologieën worden gekenmerkt door een generiek karakter met een breed toepassingsgebied
of bereik in innovaties en/of sectoren. Bij de projecten die voor maatschappelijke
uitdagingen worden ingediend zal dus veelal gebruik worden gemaakt van een of meer
sleuteltechnologieën, waarbij sprake kan zijn van doorontwikkeling voor de specifieke
toepassing. Projecten die specifiek voor het programma Sleuteltechnologieën worden
ingediend, moeten bijdragen aan de generieke ontwikkeling van (een of meer) sleuteltechnologieën,
door:
- 1.
Een ondersteunende bijdrage te leveren aan de verdere ontwikkeling van kennis over
sleuteltechnologieën, bijvoorbeeld ten behoeve van het onderzoek daarnaar.
- 2.
Een ondersteunende bijdrage te leveren aan verbrede of versnelde toepassing van een
of meer sleuteltechnologieën, bijvoorbeeld door de integratie er van in producten,
processen of diensten te vergemakkelijken.
Hierbij wordt benadrukt dat onder optie 1 het doen van puur onderzoek naar sleuteltechnologieën
en onder optie 2 het puur toepassen ervan in een willekeurige sector anders dan binnen
de missies geen basis is voor toekenning van een subsidie.
Voor MKB-projecten binnen deze KIA wordt gezocht naar innovaties die de randvoorwaarden
voor de kennisontwikkeling en toepassing van sleuteltechnologieën verbeteren, die
als product veelvuldig verkoopbaar zijn en waarvoor de MIT-subsidie de haalbaarheid
moet aantonen of de technische ontwikkelrisico’s moet reduceren.
De volgende groepen van sleuteltechnologieën zijn vanuit het perspectief van de potentiële
bijdrage van technologie aan maatschappelijke uitdagingen in Nederland aangewezen:
- •
Chemical Technologies
- •
Digital and Information Technologies
- •
Engineering and Fabrication Technologies
- •
Photonics and OpticalTechnologies
- •
Advanced Materials
- •
Quantum Technologies
- •
Life science and biotechnologies
- •
Nanotechnologies
Achterliggende informatie over de groepen van KIA Sleuteltechnologieën is te vinden
op: https://www.kia-st.nl/kiast2024-2027.
6.a. Digital Technologies: Artificiële Intelligentie (AI)
Aansluitend op de sleuteltechnologie Digital Technologies is binnen de MIT-subsidiemodules
tevens het thema Artificiële Intelligentie (AI) opgenomen, om het MKB te ondersteunen
bij de ontwikkeling en toepassing van AI.
Voor AI wordt de definitie gehanteerd van de Europese Commissie: ‘AI verwijst naar
systemen die intelligent gedrag vertonen door hun omgeving te analyseren en – met
een zekere mate van zelfstandigheid – actie te ondernemen om specifieke doelen te
bereiken’.
In aanmerking komen projecten die bijdragen aan de generieke ontwikkeling van AI,
doordat:
- 1.
zij gericht zijn op de ontwikkeling en inzet van generatieve AI, in het bijzonder
large language models c.q. foundation models en de toepassing daarvan.
- 2.
zij gericht zijn op de ontwikkeling en inzet van Machine Learning (machinaal leren),
waaronder Supervised Learning (gesuperviseerd leren), Unsupervised Learning (ongesuperviseerd
leren) en Reinforcement Learning (bekrachtigingsleren).
- 3.
zij gericht zijn op de een aantoonbaar nieuwe oplossing binnen één of meerdere toepassingsgebieden
van de Nederlandse AI Coalitie (NL AIC): Energie en Duurzaamheid; Gezondheid en Zorg;
Vrede, Recht en Veiligheid; Landbouw en Voeding; Cultuur en Media; Financiële Dienstverlening;
Gebouwde Omgeving; Haven en Maritiem; Mobiliteit; Transport en Logistiek; Onderwijs;
Publieke Diensten; en de Technische Industrie. Achterliggende informatie over AI voor
deze toepassingsgebieden is te vinden op: https://nlaic.com/toepassingsgebied/.
- 4.
zij gericht zijn op het aanbrengen van verbindingen tussen hun voorstel en de kern
AiNed activiteiten (Learning Communities, Innovatielabs, Breaking Barriers, ELSA-Labs)
alsmede het zoeken van aansluiting bij een van de zeven AI-Hubs.
- 5.
er gebruik gemaakt wordt van een aanpak die oog heeft voor betrouwbare en mensgerichte
AI. Betrokkenen bij de AI toepassing (bijvoorbeeld burgers en/of werknemers) worden
zoveel mogelijk betrokken in het maken van keuzes over de ontwikkeling en het gebruik.
7. Digitalisering
Projecten dienen bij te dragen aan de drie onderdelen van de KIA Digitalisering. De
KIA Digitalisering is complementair aan de KIA Sleutel Technologieën en representeert
de zeven ‘Digital and Information Technologies’ (DIT’s), als onderdeel van het totaal
aan vierenveertig sleuteltechnologieën die binnen de Nationale Technologie Strategie
van het Ministerie van EZK worden onderscheiden:
- 1.
Artificial Intelligence
- 2.
Data Science, data analytics and data spaces
- 3.
Cyber security technologies
- 4.
Software technologies and computing
- 5.
Digital Connectivity Technologies
- 6.
Digital Twinning and Immersive technologies
- 7.
Neuromorphic technologies
De KIA Digitalisering biedt als strategische agenda een kader en handvaten voor toekomstig
ICT-onderzoek en -innovatie, en daarmee uiteindelijk ook oplossingen voor economische
en maatschappelijke vraagstukken. In de KIA Digitalisering wordt onderscheid gemaakt
tussen drie luiken op het gebied van 'Digital and Information Technologies':
- •
innoveren met DIT's (ten behoeve van KIA’s 1 t/m 5);
- •
reflectie op DIT's (zorgen voor verantwoorde ontwikkeling en toepassing van DIT's); en
- •
innoveren in DIT's (fundamentele en toegepaste kennisontwikkeling rond de zeven DIT’s).
Projecten passen in de KIA Digitalisering als het een van de maatschappelijke uitdagingen
in de KIA's 1 t/m 5 adresseert in relatie tot een van de zeven DIT’s. De projecten
dienen gericht te zijn op toepassing, passend binnen (een van) de zeven DIT’s, en
het in acht nemen van de drie luiken met betrekking op de zeven DIT’s zoals binnen
de KIA Digitalisering beschreven.
Net als bij Sleuteltechnologieën is het uitvoeren van fundamentele kennisontwikkeling
geen basis voor toekenning van een MIT-subsidie. Toegepaste kennisontwikkeling is
dat alleen daar waar sprake is van een veelvuldig verkoopbaar product, waarvoor de
MIT-subsidie de haalbaarheid moet aantonen of de technische ontwikkelrisico’s met
reduceren. Ontwikkeling van software, zoals ten behoeven van apps, is niet subsidiabel.
Achterliggende informatie over de KIA Digitalisering is te vinden op: https://topsector-ict.nl/assets/images/default/KIA-Digitalisering-2024-2027_WEB.pdf.
8. Maatschappelijk Verdienvermogen
Het doel is om technologie beter te benutten in nieuwe producten, processen en diensten
voor maatschappelijke uitdagingen en impact van het ondernemen te versterken. Daardoor
worden betere toepassingen ontwikkeld, die zowel economisch als maatschappelijk rendement
opleveren.
Projectvoorstellen passen in de KIA Maatschappelijk Verdienvermogen als ze zowel een
van de uitdagingen in de KIA's 1 t/m 5 adresseren en zich richten op bovengenoemde
doelstelling.
Vertaald naar projecten voor het MKB binnen de subsidiemodule MIT dient het te ontwikkelen
innovatief product, proces of de dienst daarvoor de volgende technologiebenuttingen
te verbeteren:
- •
De methodisch onderbouwde manier van werken, waarbij gebruik gemaakt wordt van relevante
Key Enabling Methodologies (zie de KEM agenda via https://kems.nl/).
- •
Het daarbij betrekken en inzetten van kennis en expertise uit mens- en maatschappijwetenschappen,
bedrijfskunde, bestuurskunde, communicatie, transitiekunde en systeemdenken.
- •
Samenwerking in innovatie-ecosystemen van bedrijven, overheden, maatschappelijke organisaties
en kennisinstellingen, vaak regionaal georiënteerd en het organiseren van sterke betrokkenheid
van eindgebruikers en/of burgers.
Achterliggende informatie over de KIA Maatschappelijk Verdienvermogen is te vinden
op: https://assets.ctfassets.net/h0msiyds6poj/6CnWIHTuja2fpuGhmBQs5O/2c192d4114e61943caf5719c394408f4/KIA_Maatschappelijk_Verdienvermogen_2024-2027.pdf.