N270 Helmond - Deurne
De N270 tussen Helmond en de Limburgse grens is één van de onveiligste provinciale wegen in Brabant. We pakken deze weg in 2 delen aan: Helmond - Deurne en Deurne - Limburgse grens. Op deze pagina leest u alles over het traject Helmond – Deurne.
Wegwerkzaamheden en nieuws N270 Helmond - Deurne
Er zijn geen resultaten gevonden.
Nieuwsbrief N270 Helmond - Deurne
Waarom dit project?
- We willen de verkeersveiligheid verbeteren.
- Knelpunten aanpakken zodat de doorstroming van het verkeer verbetert.
- Vergroten van de leefbaarheid langs de weg.
Tegelijkertijd is de oude betonweg dringend toe aan groot onderhoud.
Wat gaan we doen?
- De hoofdweg onderhouden en verkeersveiliger maken.
- Het asfalt vervangen door geluidarm asfalt.
- De verkeerscapaciteit van kruisingen verbeteren.
- Van de driesprong met de Binderendreef een viersprong maken.
- Tussen Helmond en Deurne een snelfietsroute aanleggen.
- De fietsstructuur verbeteren.
Verkenning, participatie en ontwerp
In 2021 startte de provincie de verkenningsfase en onderzochten we samen met de gemeenten Helmond en Deurne op welke manier we de doelen van het project kunnen bereiken. Ook is een uitgebreid participatieproces doorlopen met informatieavonden, ontwerpateliers en 1op1-gesprekken waarbij belanghebbenden aanpassingen en/of mogelijke oplossingen konden aandragen voor de opgaven. Al deze inbreng heeft medio 2024 geleid tot een ontwerp, het voorkeursalternatief (pdf, 5,3 MB), met een aantal varianten.
Bepaling milieueffecten in MER
Momenteel worden de effecten op het milieu van het VKA en de varianten in beeld gebracht in een milieueffectrapportage MER. Dit MER is nodig om een zorgvuldig en afgewogen besluit te nemen over het VKA. Dit besluit wordt vervolgens vastgelegd in een Ontwerp-projectbesluit.
Planning
Wanneer | Wat |
---|---|
1e kwartaal 2025 | Ontwerp-projectbesluit en MER ter inzage |
1e kwartaal 2025 | Informatiebijeenkomst |
1e/2e kwartaal 2025 | Indienen eventuele bezwaren |
3e kwartaal 2025 | Vaststelling definitieve Projectbesluit door Gedeputeerde Staten |
Vragen over N270 Helmond - Deurne?
Neem contact op met Sander Kwakkernaat, Omgevingsmanager N270 Helmond-Deurne
Veelgestelde vragen
Dat klopt niet helemaal. Er zijn 3 alternatieven voor een oplossing met 2 x 2 rijstroken. Er is ook een oplossing met 1 x 2 rijstroken. Alle alternatieven sluiten aan op het gedeelte dat al uit 2 x 2 rijstroken bestaat.
Er wordt hiervoor gebruik gemaakt van de verkeersstudie. Daarnaast is er aansluiting bij de verkeersstudie van de gemeente Helmond. De gemeente Helmond doet onderzoek naar de gewenste verkeersafwikkeling en de resultaten van beide studies worden naast elkaar gelegd om te voorkomen dat het verkeer in het centrum van Helmond toeneemt. Het is onderdeel van de opgave dat het verkeer meer om Helmond heen geleid wordt naar de noord- of zuidzijde van de N279.
De N270 is een belangrijke regionale oost-westverbinding tussen Eindhoven, Helmond, Deurne en de Limburgse grens. Op dit traject spelen problemen met betrekking tot de doorstroming, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid langs de weg. Het is een van de gevaarlijkste wegen van Noord-Brabant.
In 2014 is er voor het hele tracé een Planstudie opgesteld. Hierin is het voorstel gedaan om de kruispunten te verruimen. Dit was voordat de studie Bundelroutes is uitgevoerd en voordat het voorstel voor de Ruit bij Eindhoven is gekomen. Deze is voor het westelijke deel in 2019 geactualiseerd op basis van nieuwe uitgangspunten uit de Bundelroutestudie. Daarin is afgezien van het doortrekking van de ruit ten noordoosten van Eindhoven. In september 2019 heeft de provincie met de betrokken gemeenten voor het traject Helmond – Walsberg een pakket van maatregelen op hoofdlijnen vastgesteld.
In deze studie is de N270 als “inprikker” naar de “robuuste rand” N279 aangemerkt, wat wil zeggen dat de doorstroming moet zijn gegarandeerd, ook in de spits.
Uit de herijking in 2019 is gebleken dat de verkeersprognoses voor 2040 toenemen. Dit betekent voor de weg dat de kruispunten maar ook de wegvakken met een te hoge intensiteit aan verkeer te maken krijgen. Om te voldoen aan de gewenste capaciteitsverruiming is verbreding op een deel van de N270 benodigd.
Recentelijk is er door de provincie, in overleg met gemeenten een nieuw verkeersmodel vastgesteld waarin te zien is dat het verkeersmodel van 2019 van hogere intensiteiten uitging dan nu. Daarom zullen we in het verkeersmodel opnieuw de verkeerscijfers tegen het licht houden en projectspecifiek maken. Uiteindelijk gaan de nieuw te berekenen intensiteiten onderdeel uitmaken van het onderzoek dat in het kader van de m.e.r. (milieueffectrapportage) wordt uitgevoerd.
In de m.e.r. procedure worden de alternatieven 2x2 maar ook het vierde alternatief 2x1 onderzocht.
Ja, dit is een mogelijkheid. Er wordt in de nieuwe situatie geen landbouwverkeer toegestaan op de rijbaan en kunnen er parallelwegen nodig zijn. Dit hoeft wellicht niet aan 2 zijden, en dit onderdeel van de planstudie die we nu gaan uitvoeren.
De snelfietsroute wordt in overleg met de gemeenten Deurne en Helmond opgepakt. Deze ligt aan de zuidkant van de N270. Hoe deze eruit komt te zien is nog niet bekend en is onderdeel van de planstudie. Of dit gecombineerd wordt met ander verkeer zoals landbouwverkeer en aanliggend verkeer, is nog niet duidelijk, maar dit zou kunnen.
Verkeersveiligheid staat voorop. Er worden gesprekken gevoerd met gebruikers van de parallelweg en volgen de richtlijnen van het CROW. Het invoeren van de parallelweg ligt nog niet vast. Het kan ook zijn dat er één zijde van de weg voor landbouwverkeer wordt ingericht en de andere zijde voor fietsverkeer. Of dat landbouwverkeer over een andere route, via bestaande wegen, gaat rijden. Dit kan wel betekenen dat er meer oversteekplaatsen nodig zijn en er meer omgereden moet worden. Deze verschillende mogelijkheden worden afgewogen in de planstudie.
De verkeersonveiligheid wordt op dit moment vooral veroorzaakt door inhaalmanoeuvres en afslaande bewegingen waardoor er ongelukken ontstaan. Gescheiden rijbanen met dubbele stroken aan weerszijden helpen dit voorkomen.
De kruisingen worden aangepakt door langere opstel- en uitvoegstroken. Het verkeer kan zich dan meer verspreiden voor de kruispunten, die in de huidige situatie knelpunten vormen. Op de drukste kruispunten komen lussen in de weg en intelligente Verkeersregelinstallaties voor het signaleren van de verkeersstromen.
Landbouwverkeer en langzaamrijdend verkeer worden geweerd van de hoofdrijbaan. Er worden zowel parallelroutes onderzocht als alternatieve routes via het bestaande wegennet.
Dit is een gelijkvloerse kruising. Het uitgangspunt is dat er geen ongelijkvloerse kruisingen worden toegevoegd. Dit zal mogelijk worden opgelost door een slimme VRI (Verkeersregelinstallatie) met verruimde capaciteit.
Bestanden
Reactienota kennisgeving voornemen en participatie
N270 Helmond - Deurne
Verslag ontwerpatelier Inpassing
N270 Helmond - Walsberg