N285 Klundert - Wagenberg


De provincie Noord-Brabant werkt aan de voorbereiding van diverse maatregelen aan de N285 tussen Klundert en de aansluiting met de A59 bij Wagenberg. Het doel van deze maatregelen is om de verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren op en langs de N285.

Wat gaan we doen?

Over een traject van bijna 30 kilometer gaat de provincie een hele reeks aan maatregelen nemen. U vindt het beknopte overzicht op de kaart (pdf, 5.5 MB) (PDF, 5,5 MB).

De onderstaande nummers komen overeen met de nummers op de kaart.

  1. Aansluiting met de A59 bij Wagenberg: we verbeteren de doorstroming van het verkeer door bij de verkeerslichten een extra rijstrook aan te leggen. Zo scheiden we linksafslaand verkeer richting de A59 van het doorgaande verkeer richting Breda.
  2. Voshil – Niet meer van toepassing.
  3. Wagenberg – Uit onderzoek bleek dat dit geen knelpunt was, dus hoeft niet aangepast.
  4. Vogelstraat (Wagenberg): Verkeer kan hier straks de N285 niet meer oversteken, zodat het veiliger wordt.
  5. Hoevenseweg (Wagenberg) – Hier komt een middengeleider (‘vluchtheuvel’), zodat fietsers en bromfietsers in 2 fases over kunnen steken. Dit is veiliger omdat er op die manier ruimte is om te wachten tot de andere rijbaan vrij is. Ook verbeteren we de aansluiting met de Zwaluwse Pootweg en Hoevenseweg
  6. Eerste weg (parallelweg noordzijde, Zevenbergsche Hoek) – We leggen hier passeerhavens op de parallelweg aan. Zo kunnen auto’s en vrachtverkeer elkaar makkelijker passeren. Ook komt hier tussen de N285 en de parallelweg een grondwal. Dit is ter vervanging van de bomenrij die het dichtste op de weg staat. Ook voorkomt het dat auto’s door de berm van parallelweg naar de N285 rijden of omgekeerd.
  7. Tankstation Argos (Zevenbergsche Hoek) – Hier komt een scheiding tussen de rijstroken, ter vervanging van de paaltjes die er nu staan. Ook komt er zo ruimte door een voorsorteervak om vanaf het tankstation richting Zevenbergen af te slaan.
  8. Viaduct met de A16 – We leggen tussen de parallelweg en de N285 een grondwal aan, zodat verkeer niet meer door de tussenberm kan rijden.
  9. Tussen viaduct A16 - Langeweg – We accentueren de uitritten zodat verkeer beter zichtbaar is en de situatie daarmee veiliger.
  10. Langeweg-dorp – Bij de Kloosterlaan leggen we een rotonde (pdf, 3.5 MB) aan. Daarnaast wordt er een zgn. poortconstructie aangelegd. Hierbij zit een kleine bocht in de rijbaan zodat het verkeer al snelheid mindert voordat het bij de rotonde is. Tussen de poortconstructies aan beide zijdes van de rotonde is de toegestane snelheid 60 km/u.
  11. Langeweg-Zevenbergen – Ook hier accentueren we de uitritten zodat verkeer beter zichtbaar is en de situatie daarmee veiliger.
  12. Galgenweg (Zevenbergen)– We verbeteren de aansluiting met de parallelweg. Op de N285 leggen we een middengeleider (‘vluchtheuvel’) aan, zodat fietsers en bromfietsers veilig in 2 fases over kunnen steken.
  13. Dikkendijk (Zevenbergen) – Ook hier komt een middengeleider zodat fietsers en bromfietsers veilig in 2 fases over kunnen steken. Ook verbeteren we de aansluiting van de fietspaden met de Dikkendijk.
  14. A17 Oost – Havenbedrijf Moerdijk, Rijkswaterstaat, Gemeente Moerdijk en de provincie onderzoeken nog hoe de aansluiting zo efficiënt ingericht kunnen worden.
  15. A17 West – We passen de fietspaden zo aan dat de snelheid van de overstekende (brom)fietsers langzamer wordt en zij beter zicht krijgen op het kruisende verkeer.

Aanpak

De provincie Noord-Brabant heeft samen met de gemeenten Moerdijk en Drimmelen tussen september 2019 en oktober 2020 een planstudie uitgevoerd. Tijdens zo’n studie onderzoeken we hoe we de problemen die op en langs de provinciale weg spelen het beste op kunnen lossen. Dit gebeurt samen met klankboordgroepen, waar bewoners, wijkverenigingen en organisaties op het gebied van landbouw, natuur en mobiliteit kunnen meepraten.

Uit deze fase is een voorkeursalternatief gekomen. Hier staan de belangrijkste knelpunten in met de oplossingen (zie hierboven onder ‘Wat gaan we doen’). Op basis van dit voorkeursalternatief maken we nu een voorlopig ontwerp (pdf, 4.5 MB). Ook dit ontwerp gaan we afstemmen met de klankbordgroepen/belanghebbenden. Daarna selecteren we een aannemer die het werk uit gaat voeren.

Planning

Globale planning
Wanneer Wat
2023
  • Uitvoeren laatste grondonderzoeken
  • Afronden voorontwerp
  • Opstarten procedure om af te wijken van het huidige bestemmingsplan Ruimtelijke procedures (doorlopend in 2024)
2024
  • Opstellen contract voor de werkzaamheden
  • Selecteren aannemer (via een aanbesteding)
2025
  • Start werkzaamheden
2026
  • Project gereed


Bestanden

Vragen over de N285 Klundert - Wagenberg?

Neem contact op met Karima Adema, omgevingsmanager N285 Klundert - Wagenberg.

Nieuwsbrief

  • Op de hoogte blijven van de laatste stand van zaken? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief.
  • Eerder verzonden nieuwsbrieven kunt u teruglezen in het nieuwsbrievenarchief.